Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu riggas Gerda för nya äventyr

/
  • Under vintern har Briggen Gerda legat vid Gerdavarvet med nästan hela riggen nedtagen. Igår inleddes arbetet med att åter rigga briggen.
  • Det krävs förberedelser innan kranen lyfter toppmasten på plats. Skeppsansvarige kommunicerar med riggarbetarna Jonas Ottosson, Joakim Ekedahl och Karl-Oskar Momark.
  • Riggen togs ned på traditionellt vis med block och talja. Men igår fanns en stor kran på plats för att lyfta tillbaka master och rår. Skeppsansvarige Magnus Lagerkvist förbereder för lyftet.
  • Skeppsansvarige Magnus Lagerkvist och riggarbetaren Karl-Oskar Momark befinner sig minst 20 meter upp i luften när de ska fästa den nyrenoverade toppmasten på Briggen Gerda.
  • Drygt 20 meter upp i luften arbetar skeppsansvarige Magnus Lagerkvist och Karl-Oskar Momark med att passa in toppmasten. Magnus Lagervik visar åt vilket håll kranföraren ska styra masten.
  • Att sätta upp en toppmast 30 meter upp i luften är inget som görs på en kafferast. Manövern förbereds noga på marken innan kranen tar vid. Riggarbetarna Jonas Ottosson och Joakim Ekedahl syns närmast i bild.

Under sex månader har tre personer arbetat heltid med underhåll av riggen. I dag inleddes arbetet med att åter rigga Briggen Gerda.
Till sommaren ska hon som första brigg på 100 år in i Mälardalen.

Annons

Det blåser kallt ute på Gerdavarvet den sista förmiddagen i mars. Drygt 20 meter upp i luften arbetar skeppsansvarige Magnus Lagerkvist och Karl-Oskar Momark med att passa in toppmasten.

Riggen är allt för fartyget framåt; master, tågvirke och vajrar med mera. Briggen Gerda riggades 2003. Efter fem år slitage av väder och vind behövde såväl trä som tågvirke och vajrar ses över.

– Det var förvånansvärt bra skick, men det här måste göras vart femte år. Det här är ett jättejobb, säger Magnus Lagerkvist.

Men underhållet är inte klart med riggen. Om två veckor går Gerda till Beckholmsvarvet i Stockholm för den årliga kontroll som Transportstyrelsen kräver.

Nästan höst och vinter är det dags för en än mer omfattande genomgång. Det krävs för passagerarfartyg vart tionde år.

Först nästa vecka är det möjligt att boka plats på sommaren seglingar. Då släpps seglingsprogrammet som innehåller seglatser i närområdet men även nya turer.

– Vi kommer inte att gå längs Norrland och Upplandskusten som vi har gjort de senaste tre åren. Vi drar ned till Öregrund och nedåt. Sedan går vi in i Mälaren och där har ingen brigg varit på 100 år så det är kul, säger Christina Blomberg, driftsansvarig för Gerda.

Briggen tar sig till Mälaren genom att runda Landsort och gå in i Södertälje kanal och besöker först Västerås och sedan Mariefred.

Det blir även seglingar till Gotland, Öland och Karlskrona. Men till 14 augusti ska Gerda naturligtvis vara hemma igen, för att vara värdinna under marinfestivalen Baltic Sail.

Mer läsning

Annons