Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny busshållplats i Stigslund upprör

/
  • upprörd. Kurt Isaksson bor i Stigslund och är upprörd över den nya busshållplatsen. ”Det här är en idiotgrej. Särskilt när tågbommarna har varit nere. Det blir väldigt kö”, säger han.
  • Margareta Höglund bor i Södra Åbyggeby och tycker inte alls om den nya busshållplatsen.
  • tvingas vänta. När bussen stannar på Hjortstigen tvingas bilarna i båda färdriktningarna vänta. På morgonen och eftermiddagen blir det ofta trafikstockning ut i korsningarna vid Konsum.

En ny busshållplats vid Konsum Triangeln i Stigslund upprör trafikanterna i området.

Då bussen stannar tvingas bilarna vänta och det blir ofta trafikstockning ut i de två korsningarna.

– Det här är en idiotgrej. Särskilt när tågbommarna har varit nere. Det blir en väldig kö, säger Kurt Isaksson som bor i Stigslund.

Annons

Den nya busshållplatsen på Hjortstigen, som ligger i slutet av Furumovägen, är enfilig och tvingar bilarna från båda håll att vänta tills bussen åker vidare.

Detta har skapat problem både för de boende i Stigslund, Strömsbro, Åbyggeby och Forsby. Särskilt på morgonen och eftermiddagen är det trafikstockning. Nu har många har börjat ta alternativa vägar.

Farligt?

– Man funderar på hur de har tänkt. Nu blir det stopp, man blir stirrig och vet inte hur man ska köra. Jag tror att det här blir farligt i vinter. Kunde man inte ha flyttat på busshållplatsen, den hade väl inte behövt ligga precis här? säger Margareta Höglund som bor i Södra Åbyggeby.

Enligt Helena Werre, chef för trafiksektionen, är den nya busshållplatsen en trafikåtgärd för att få ner hastigheten och öka säkerheten.

– Meningen är att man inte ska kunna ta sig förbi bussen för att det ska bli säkrare för de som kliver av bussen. Och vi har gjort mätningar som visar att bussarna sällan står längre än 20 sekunder, säger hon.

”Farten är farlig”

Gösta Nordqvist, trafikingenjör på Tekniska kontoret, säger att man valde den här platsen eftersom det är här Furumovägen är som mest trafikerad.

Men är det verkligen säkrare nu när det blir trafikstockning ut i korsningen?

– Det kan bli köer, men det blir inte osäkrare. Det är farten som är farlig. Är det stopp finns det ingen hastighet att tala om.

Enligt honom är anledningen till att man inte flyttade hållplatsen längre upp på vägen att man har tomtinfarter att ta hänsyn till.

Grannarna nöjda

Leif och IngaLisa Andersson som bor precis vid busshållplatsen är de enda Arbetarbladet pratar med som är riktigt nöjda med den nya hållplatsen.

– Det har varit en fartgata här och vi är väldigt glada att man har fått ner hastigheten, säger de.

Dessutom har de fått ett nytt nöje – att kika på röran utanför fönstret mellan 16 och 18 på eftermiddagarna.

Tillsammans med några andra åtgärder, en cykelbana vid Furumovägen och en upphöjd korsning vid Vallarstigen, kostar hållplatsen 800 000 kronor. Hälften står kommunen för och hälften bekostar Vägverket.

Liknande på fler ställen

Tekniska kontoret har också fått i uppdrag av tekniska nämnden att göra liknande busshållplatser längs med Lexevägen, Valbovägen och Hagaströmsvägen.

Mer läsning

Annons