Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny tunnel kan bli lika otrygg som tidigare

/
  • Plats för tunnel. Här ville Gävle kommun placera tunneln, men förslaget avslogs, bland annat eftersom alla träden på bilden skulle tas bort.

Den nya Östertunneln kan bli en till ”mördartunnel”. Efter regeringens nej i våras till kommunens förslag har man nu börjat titta på alternativ som tidigare ratats och som innebär en tunnel liknande dagens.

Annons

För två år sedan satte länsstyrelsen stopp för Gävle kommuns och Trafikverkets planer på att bygga en tunnel mellan Nygatan och Öster för 110 miljoner kronor. Länsstyrelsen ansåg att tunneln skulle skada kulturmiljön och allén längs Nygatan närmast järnvägen. Kommunen överklagade beslutet, men också regeringen sade nej.

Nu har kommunen vänt blicken mot tidigare ratade alternativ.

– Vi tittar på lösningar som ger mindre påverkan. Utgångspunkten är att se om det går att gå vidare med något av de andra alternativen, säger Petter Jonegård, chef för avdelningen för fysisk planering inom Gävle kommun.

Men enligt Mats Pierrou, som var projektledare för planeringen av tunnelbygget, ger de andra förslagen sämre standard.

– Det förslag vi ville ha var det bästa alternativet, som ger en bred tunnel med bra sikt. Vi ansåg att de återstående förslagen inte uppfyllde våra krav.

Åtta förslag

Åtta förslag för en ny Östertunnel har utarbetats. Fyra av dem, inklusive det förslag som slutligen lades fram och som fick nej, påverkar kulturmiljön vid Nygatan. Tre av de andra alternativen innebär en kraftig böj i tunnelns ena ände.

– Det blir som i dag, man har ingen aning om vad som försiggår där inne, säger Mats Pierrou.

Ett av förslagen utarbetades i samråd med länsstyrelsen. Det är en lösning där tunneln skulle dras från Nygatan till Öster, men som skulle ge mindre åverkan på kulturmiljön. Detta genom att använda trappor och hiss i stället för en längre ramp.

– Även det förslaget innebär dålig sikt. Den som står ovanför trapporna ser inte ned i tunneln, säger Mats Pierrou. Förslaget gör också att cyklister skickas via en ramp nedåt mot Staketgatan.

Möjligheten att riva Östertunneln och inte bygga någon ny tunnel finns också. Utredningsrapporten beskriver det som ”en klar försämring”. Cyklister hänvisas då till Staketgatan eller Strandgatan, gående kan också välja gången vid Gävle central.

Det är än så länge osäkert när ett nytt förslag kan läggas fram.

Mer läsning

Annons