Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya bussbolaget i Gävle avskaffade delade turer

/
  • När Nobina skötte stadstrafiken förekom delade turer. Bussförare började tidigt och var sedan ledig några timmar mitt på dagen innan kvällspasset. När Stadsbussarna tog över i mitten av juni i år avskaffades detta. Erduan Salievski är i dag chaufför för Stadsbussarna, men jobbade innan dess fyra år för Nobina. Han tycker inte att det var så jobbigt med delade turer. ”För mig spelar det ingen roll, jobb är jobb”, säger han men tillägger ändå att schemat är bättre nu för tiden.

Bussförarnas delade arbetsdagar avskaffades när det nya bussbolaget började köra stadstrafik i Gävle.

Annons

– Vi har byggt ihop körningarna så att vi får enhetliga turer, säger Jürgen Lorenz, vd i Stadsbussarna Sverige AB som tog över Gävles stadstrafik i mitten av juni.

Är nöjd

När den tidigare entreprenören, Nobina, skötte stadstrafiken var det ganska vanligt med så kallade delade turer. Bussförare fick börja tidigt och vara ledig några timmar mitt på dagen innan kvällspasset tog vid.

– Vi försöker skapa bra miljö för förarna. De har ett tufft jobb, säger Jürgen Lorenz.

Ola Westman, facklig företrädare för bussförarna, är nöjd.

Blir dyrare

Han konstaterar att den nya entreprenören omfattas av ett kollektivavtal som gör att det blir dyrare för arbetsgivaren om raster blir längre än en och en halv timme. Det har spelat in när Stadsbussarna lagt arbetsschemat, tror Ola Westman.

– Det känns väldigt skönt att vi slipper delade turer, säger han.

Enligt Jürgen Lorenz är de flesta nöjda med de nya arbetstiderna.

– Om man har familj är det väldigt bra att få köra klart och sen gå hem. Men på något ställe kan man tycka att arbetsdagen blir komprimerad och att man får lite ont om tid, säger han.

Mer läsning

Annons