Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya lågprisbutiker i Hemlingby tror att lågkonjunkturen gynnar dem

Annons

Lågpriskedjorna som snart öppnar butiker i Hemlingby i Gävle gynnas av lågkonjunkturen.

– Det ger oss utrymme att ta marknadsandelar, säger Joachim Frykberg, marknadschef på Jula.

Ett liknande svar ger Mikael Björkskog, chef för Biltemas nya varuhus i Hemlingby:

– Vi tror på succé, säger han.

Både Biltema och Jula marknadsför sig som lågprisaffärer med inriktning på bland annat hemmafixare, hantverkare och småhusägare.

Den förra satsar mer på bildelar medan den senare mer på trädgårdsartiklar, men till stor del är de konkurrenter med varandra.

Båda kedjorna planerar att öppna i Hemlingby i maj.

– Handel föder handel. Vi får snabbt kvitto på om vi säljer bra eller dåliga saker, säger Joachim Frykberg om att få konkurrenten som granne.

Mikael Björkskog menar att nya kundgrupper lockas till Biltema i lågkonjunkturen.

– Många som tidigare lämnat in bilen på verkstaden skaffar reservdelar och gör jobbet själva i stället, säger han.

Joachim Frykberg berättar att Jula hittills i år har ökat omsättningen med över 25 procent jämfört med motsvarande tid i fjol.

Både Biltema och Jula räknar med att anställa 25–30 personer i sina respektive varuhus i Hemlingby.

Mer läsning

Annons