Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nyrustat - men ändå välbekant

/
  • MOT VÄGGEN. Per Bäckström och Catrin Landén, huvudansvariga för Arbetarbladets nya layout, berättar hur de tänkt med Arbetarbladets nya utseende.

Nu har Arbetarbladet bytt utseende.

Lite ovant kan det kännas i början, men vi hoppas att du inte sätter kaffet eller teet i halsen när du öppnar tidningen.

– Efter åtta år var det dags, säger Per Bäckström och Catrin Landén, huvudansvariga för Arbetarbladets nya layout.

Annons

Du kan själv se förändringen. Lägg gårdagens Arbetarbladet bredvid så märker du skillnaden.

Vi som arbetar på tidningen vet att innehåll och utseende måste dansa hand i hand.
På något märkligt sett åldras en tidning utseendemässigt. Varför? Det finns säkert proffsiga trendanalytiker som kan formulera vad det är fråga om. Jag nöjer mig med att konstatera att det är så.
– Design är viktigt inte bara för möbler och kläder, betonar Catrin Landén.
Arbetarbladet anlitade våren 2010 konsultföretaget Mediagnos för att göra en analys av Arbetarbladets utseende och sätt att presentera innehållet.

I juni 2010 presenterades resultatet och en rad förändringar föreslogs.
– Vårt mål har varit att göra en ljusare och luftigare tidning, säger Per Bäckström.

Arbetarbladet har även haft hjälp av frilansande layoutaren Lasse Mellquist i arbetet med att förnya tidningens utseende.

Kulturredaktören Bodil Juggas har också ingått i layoutgruppen. Alla medarbetare på Arbetarbladet har haft möjlighet att komma med sina åsikter under arbetets gång.
– Vi har fått många bra synpunkter, berättar Per Bäckström.

Nya färger, nytt typsnitt (bokstävernas utseende), fler grafiska element på sidorna och större variation i textlängder är några exempel på förändringar. Ingen revolution kanske, men en välbehövlig uppdatering av tidningens utseende. Och Arbetarbladets röda prick som jag vet att många gillar – den finns förstås kvar.
– Arbetarbladet ska kännas ny och fräsch, men ändå vara välbekant, sammanfattar Catrin Landén.

Nu är det du som avgör om vi lyckats.


Frans Åke Öberg
Tel. 026-15 93 02
frans-ake.oberg@arbetarbladet.se

Mer läsning

Annons