Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt snabbtåg blir omåkt av X2000

/

SJ:s nyinköpta tåg, X55, är 20 minuter långsammare än X2000 mellan Gävle och Sundsvall. Ändå kommer de nya tågen att trafikera sträckan från den 1 augusti nästa år.

Annons

SJ har med anledning av ökat tågresande köpt in 20 nya tåg av modellen X55, som är ett Reginatåg. Från och med 1 augusti 2011 ska de nya tågen börja trafikera bland annat sträckan mellan Stockholm och Sundsvall. Där används i dag X2000.

Pentti Huttunen, SJ:s trafikprogramansvarige för snabbtåg, säger att beslutet att köra med X55 mellan Stockholm och Umeå fattades förra veckan.

– Det rör sig om fyra avgångar per dag. Dessutom kommer en av de fem övriga avgångarna mellan Stockholm och Sundsvall, som körs av X2000, att köras av X55.

Med de nya tågen blir resan mellan Gävle och Sundsvall 20 minuter längre.

– Tanken med X2000 är att kunna köra fort på de kurviga sträckor som finns i Sverige. Tågen har lutande vagnkorg och kan därför köra snabbare på sträckor som den norr om Gävle, säger Jonas Westlund, Trafikverkets planeringschef för tidtabeller.

X2000-tåget är snabbare - varför inte fortsätta köra med det på Ostkustbanan?

– Mellan Sundsvall och Umeå finns ett nytt signalsystem. X55 är ett av få tåg som kan köra den banan. X2000 kommer bli ombyggt för att klara av det, men det dröjer några år, säger Pentti Huttunen.

X55 accelererar dock snabbare än X2000 och utan det nya tågets större antal stopp skulle skillnaden bara vara 5-6 minuter. Därför kan de 20 minuterna bli färre.

– Tidsskillnaden är inte bara fordonsrelaterad. Problem med möten gör att X55 tågen blir 20 minuter senare. Det kommer krympa redan 2012 och vi hoppas få ned det till 5-7 minuters skillnad, säger Pentti Huttunen.

Sträckan mellan Stockholm och Gävle ska enligt Trafikverket inte drabbas av längre restid.

Mer läsning

Annons