Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oklara besked om hus och trafikbelastning

Kommunens översiktsplan för Norrlandet föreslår 400 nya bostäder, men i själva verket finns plats för över 700 om man detaljstuderar område för område.
– Men några områden måste vi avstå från eller bygga glesare i, för Bönavägen klarar inte mer än 400 nya bostäder, säger Sten Hammar, planarkitekt.

Annons

Norrlandets byalag ligger bakom ett av de drygt 200 yttranden som kommit in till kommunen. Föreningen pekar på några saker i översiktsplanen som man menar är otydliga eller direkt felaktiga.

I planen begränsas antalet nya bostäder som får byggas till 400, men om man räknar samman alla de nya bostadsområden som föreslås öppnas möjligheter för 743 nya villor, radhus och lägenheter.

– Det är minst sagt anmärkningsvärt, säger Lars Berglund, ordförande för Norrlandets byalag, som anser att planen bör underkännas på grund av otydligheterna.

Enligt kommunens tjänstemän är dock 400 nya bostäder den absoluta maxgränsen, med hänvisning till belastningen på Bönavägen och bevarandet av natur- och kulturvärden.

– Vi kan inte ändra karaktär och förtäta området för hårt. Samtidigt vet vi ganska lite om hur kommande byggherrar vill bygga och därför är det bättre att ange ett intervall och sedan ta diskussion med varje byggherre, säger Sten Hammar, planarkitekt på Bygg och Miljö.

En annan sak som kan anses konstig i det nya planförslaget är att uppskattningarna om trafikbelastningen på Bönavägen skiljer sig markant från det ursprungliga förslaget. 2008 beräknades belastningen till 3 200 fordon per dygn, men i det nya förslaget uppskattas den till bara 2 300 fordon per dygn. För två år sedan räknades även belastningen efter bygge av 400 nya bostäder öka till 9 100 fordon per dygn. Nu är den siffran rejält sänkt, till 6 600 per dygn. Flera olika personer hävdar i sina yttranden att de är tveksamma till faktaunderlaget för beräkningarna av trafiken.

– Det är tokigt att vi har gått ut med så olika siffror, men vi har gjort beräkningar med större precision den här gången och har helt enkelt ett bättre underlag, försäkrar Sten Hammar.

Mer läsning

Annons