Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oklart hur många chaufförer som anställs

Det är ännu oklart hur mycket personal det nya företaget kommer att anställa i Gävle.
– Uppskattningsvis kan det handla om drygt 90 heltidsanställda chaufförer och ett antal timanställda , Mikael Bernervall vd för Stadsbussarna Östersund AB.

Annons

Stadsbussarna Östersund AB har kört stadsbussarna i Östersund sedan 2001.

– Vi är glada över att vi nu även ska få köra stadsbussarna i Gävle. I Östersund har vi i alla fall nöjda kunder, säger Mikael Bernervall vd för Stadsbussarna Östersund AB.

Kommer ni att ta över Swebus personal?

– Det står inget i avtalet om att vi ska ta över Swebus personal. Vi är som vilket företag som helst. Vi ska nyanställa och det gör vi lokalt i Gävle.

Hur många kommer ni att anställa?

– Det vet vi inte riktigt än. I Östersund har vi ungefär 1, 5 tjänster per buss. Vi har både timanställda och heltidsanställda. I Gävle behöver vi 46 bussar och det skulle innebära drygt 90 heltidsanställda chaufförer plus ett antal timanställda och kontorspersonal.

Varför vann ni upphandlingen?

– För att vi var billigast.

Hur kan ni vara så billiga?

– Vi är ett litet bolag med fyra kontorsanställda och 100 chaufförer. Det är ganska slimmat. De största bolagen som till exempel Swebus har en helt annan kostym. Avtalsformen som de nu inför i Gävle innebär att vi får behålla alla intäkter. Utvecklar man det får man behålla det man drar in.

X-Trafiks vd Matts Hildebrand förklarar:

– Vi ger entreprenören större frihet. Det betyder att bussbolaget till exempel själv kan, inom vissa ramar, sätta pris på biljetterna.

Mer läsning

Annons