Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Olika åsikter om det nya arbetssättet

/
  • sjukhuset. Styrtavlan utanför                                                 operationssalen är direkt hämtad från industrin. Där planeras veckans operationer, listas problem som ska lösas och man för också statistik                                                över strulet. ”Det är strulet vi lär oss av. Vet man inte vilka problem som finns kan man inte heller rätta till dem” säger verksamhetsutvecklaren                                       Åsalinnea Davidsson.
  • loggbok. I loggboken skrivs allt                                            strul in, men även det som fungerat bra. ”Det finns många saker                                                 som man länge stört sig på. Nu kan personalen lösa det själva och det                                             gör att de känner sig mer delaktiga” säger vårdenhetschefen Gittan                                         Molinder.
  • vissa värjer sig. En del av de anställda värjer sig mot att man jämför vård med bilproduktion och de befarar att kvaliteten blir lidande. Men narkosläkaren Anders Larsson, som är medicinskt ansvarig på centraloperation, tror inte att det behöver bli så. Att man arbetar systematiskt och effektivt är bra även för vårdkvaliteten.

På centraloperation på Gävle sjukhus letar personalen fel.
Genom att fånga upp det som inte fungerar kan man rätta till bristerna. Det har fått operationerna att flyta smidigare.

Annons

Operationsverksamheten är en av de allra mest komplicerade i sjukvården. Många olika avdelningar och enheter ska samarbeta och många moment måste klaffa. Om någon del i kedjan brister rubbas allt.

Det kan vara att patienten kommer ned för sent från vårdavdelningen, att inte alla undersökningar är gjorda eller att narkosläkaren blir försenad. Då kan hela dagens planering rubbas.

Sedan i höstas

– Blir vi ett par minuter sena på morgonen kan det byggas på under dagen så att vi inte hinner med dagens sista operation, säger vårdenhetschefen Gittan Molinder.

Det innebär längre väntan för patienten och att välutbildad personal står sysslolös. Inte särskilt rationellt.

Men sedan i höstas jobbar personal med att hitta felen som ställer till det. Allt som strular skrivs upp och åtgärdas.

– Det kan vara så enkla saker som var men lägger prylarna i operationssalen så att man lättare kommer åt dem, säger Gittan Molinder.

Tiden från att en operation avslutats till att nästa startar har också kunnat minskas.

Finns också motstånd

– På morgonen försöker vi till exempel alltid börja med en lätt patient som kan sövas utan narkosläkare och sedan har vi mer tid att förbereda nästa, säger narkossköterskan Annika Hemlin som tycker att det blivit roligare att jobba sedan det nya arbetssättet infördes.

Men det finns också motstånd.

– Det finns de som blir arga bara man nämner ordet produktion, de tycker att vi håller på med något högre. Och det gör vi men jag tror ändå att vi måste jobba systematiskt, säger Anders Larsson som är medicinskt ansvarig läkare på centraloperation.

Mer läsning

Annons