Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Omlastning av gods kan styras från Gävle

Från en ledningscentral i Gävle hamn kan operatörer styra omlastningscentraler över hela landet dygnet runt.

Det är en modell som Gävle Containerterminal AB, med Gävle kommun som delägare, håller på att lansera.

Annons

Första praktiska exemplet kan bli den stora kombiterminal som planeras i Rosersberg norr om Stockholm.

– Än så länge är vi först i landet med att utveckla det här konceptet, säger Ingemar Westin, vd i Gävle Containerterminal.

Vad betyder det för Gävle hamn?

– Vi får en dygnet-runt-bemannad ledningscentral och utvecklar vår logistikkompetens, säger Ingemar Westin som tror att antalet anställda i ledningscentralen i Gävle hamn på sikt kan öka från i dag fyra till på sikt tio till tolv personer.

Det är i så fall om och när centralen i Gävle sköter flera terminaler runtom i landet.

Förra sommaren berättade Arbetarbladet om planerna att bygga en ny kombiterminal i Rosersberg.

Syftet med terminalen är att containrar som transporteras till och från Stockholmsområdet ska gå på järnväg i stället för med lastbil och avlasta vägarna i centrala Stockholm. Vid kombiterminalen ska man snabbt kunna lasta om mellan lastbil och tåg.

Terminalen beräknas kosta runt en halv miljard kronor att bygga.

I dagarna har ett samarbetsavtal tecknats mellan parterna som ska projektera, finansiera, bygga och driva den färdiga terminalen.

De som driver projektet är markägaren Kilenkrysset AB, byggbolaget NCC Construction Sverige AB och Gävle Containerterminal AB med dotterbolaget Scandinavian Ports & Terminals AB.

Det är formellt det sistnämnda bolaget som ska sköta driften, i huvudsak på distans. Operatörerna som sitter vid bildskärmar i Gävle håller kontakt med truck- och kranförarna i Rosersberg och har också fjärrstyrda kameror till hjälp.

Än så länge återstår ett beslut om statsbidrag innan bygget av terminalen i Rosersberg kan sätta igång.

Det handlar om 100 miljoner kronor som ska gå via Banverket, är det tänkt. Ingemar Westin hoppas på ett regeringsbeslut i december eller januari.

– Då kan vi dra igång projektet, säger han.

Insatsen från Gävle Containerterminals sida är 2 miljoner kronor i aktiekapital. Det krävs också insatser i form av banklån, vilket Westin tror ska ordnas utan större problem.

Om allt går som planerat kan terminalen i Rosersberg vara klar 2011.

 

 

 

 

Mer läsning

Annons