Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Otydligt om fördelar kring Gävleambassadörerna

/
  • Helene Åkerlind, folkpartistiskt oppositionsråd.

Gävleambassadörerna ska lyfta bilden av Gävle. Men på kommunens hemsida finns bristande information om vilka de är – och vad de gör för staden.
– Projektet skapar fler frågetecken än utropstecken, säger Helene Åkerlind, folkpartistiskt oppositionsråd.

Annons

Projektet, som drogs i gång i slutet av förra året, ska få Gävleborna att känna mer för staden de bor i. Tanken är att de som besöker Gävle ska få information om både högt och lågt genom vanliga människor i kommunen.

– Det handlar om att möta Gävleborna och diskutera stadens framtid. Vad är bra, vad är dåligt och hur kan vi utveckla? säger Andréas Näsman, näringslivs- och turistchef i Gävle kommun.

För att bli Gävleambassadör måste inga särskilda kriterier uppfyllas. Vem som helst får anmäla sig, och det innebär inte något förpliktigande.

I dagsläget finns 120 ambassadörer. Trots det presenteras bara fem av dem på Gävle kommuns hemsida. Något som Helene Åkerlind är kritisk till.

– Varför visas inte alla? Ingenstans på sidan syns det vilka fler som är ambassadörer, säger hon.

Enligt Andréas Näsman går det inte att presentera alla ambassadörer på sidan. Han säger att det bara är en tillfällighet att just dessa fem ambassadörer är med.

– Det vore optimalt att ha med alla, men de som är på hemsidan är ett slags snitt.

Helene Åkerlind önskar att det fanns en större transparens kring projektet. Hon tycker att innehållet på hemsidan väcker onödiga frågor.

– Vilka är ambassadörerna och vilka av dem gör kommunen affärer med? Man ska inte kunna tro att andra får fördelar.

Men Andréas Näsman kan inte se den kopplingen.

– Ambassadörerna får ingen förhandsinformation eller så, utan tanken är att Gävle ska bli en bättre destination och plats att leva på.

Men på hemsidan står det att "som ambassadör får du förhandsvisning och förhandsinformation om projekt".

– Jag kan personligen tycka att det är en konstig formulering. Om det står så borde vi ändra det, för det är inte alls på det viset. Det är inte hemliga saker som de får veta.

Så de får inga fördelar?

– Det beror på hur man tolkar fördelar. Fördelen är att man är ambassadör i Gävle. Det betyder inte att man får gå före i kön eller får rabatter.

– Som ambassadör ska man inte få mer information än konkurrenterna. De är med som privatpersoner, inte som företag, säger Andréas Näsman.

Ändå presenteras fyra av de fem Gävleambassadörerna med företagsnamn. Även detta ställer sig Helene Åkerlind kritisk till.

– Det får inte råda tvivel om att Gävle kommun inte är neutrala gentemot andra företag, säger hon.

Sättet som Gävle kommun marknadsförs på har kritiserats tidigare. Nyligen hamnade kommunen i blåsväder efter att en reklamfilm spridits i sociala medier.

Mer läsning

Annons