Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Övergivna vrak kan höja båtpriser

/
  • Miljöproblem. Gamla, övergivna fritidsbåtar väntas bli ett växande miljöproblem inom några år. På Fliskärsvarvet har man redan i dag problem med övergivna båtar som det är svårt att hitta ägarna till. Staten föreslår nu att båtägarregister och en skrotningsfond införs. Båda förslagen innebär att båtägarna får betala mer för sin hobby.

Gamla fritidsbåtar som lämnas och blir miljöfarliga vrak väntas bli ett allt större problem. Naturvårdsverket föreslår att ett båtregister upprättas och att en skrotningsfond för båtar införs.

– Det känns som att man vill skattebelägga fritidsbåtarna, säger Ingemar Wahlman, ordförande för Trödje båtklubb.

Annons

Övergivna, uttjänta fritids- båtar är inget större miljöproblem i dag, men kan bli det i framtiden. Mer än var fjärde fritidsbåt i Sverige är byggd före 1980. Naturvårdsverket har fått i uppdrag av regeringen att ge förslag på hur problemen ska hanteras.

Förslagen som nu har lämnats in innebär att man vill upprätta ett båtregister för att lättare kunna spåra båtägare, och att införa ett producentansvar där båtproducenter på den svenska marknaden ska stå för sin framtida återvinning samt återvinning av de båtar som används i dag. För att bekosta det föreslås en återvinningsfond i branschen där ett fastställt belopp varje år ska tas ut per nyförsåld båt. Påslaget är beräknat till en eller två procent av båtpriset.

För att administrera ett eventuellt fritidsbåtregister kommer staten att ta ut en avgift av båtägarna.

Dyrare för båtägarna

Båda förslagen innebär med andra ord att det blir dyrare för båtägarna.

Ingemar Wahlman på Trödje båtklubb är ändå positiv till att lägga på återvinningsavgifter på båtarna för att öka chansen att de skrotas på ett miljömässigt sätt.

– Men båtregister har jag hört om flera gånger och det känns mer som ett sätt att skatte- belägga fritidsbåtar. Vi betalar redan en massa skatt via bensinen, säger han.

Han sitter även med i Svenska båtunionen och vet att många båtklubbar har problem med övergivna gamla båtar som bara blir stående.

En av dem är Fliskärsvarvet i Gävle, som i dag har cirka 1 100 båtägare som medlemmar. Det är ofta svåra procedurer att identifiera båtarna och hitta deras ägare.

Tveksam till producentansvar

– De kan vara väldigt svåra att få tag på. Det är jättesvårt att veta hur vi ska få undan båtarna, så nu ska vi börja anmäla dem till polisen som upphittade, säger Carl-Åke Nilsson, styrelseordförande för Fliskärsvarvet.

Han tycker att det är bra att staten börjar fundera på lösningar och tror på idén med ett båtregister. Däremot är han tveksam till att det går att införa producentansvar för att återvinna båtarna.

– Det borde vara ett ägar-ansvar. En framkomlig väg kan vara att införa en skrotningspremie på samma sätt som med bilar, säger Carl-Åke Nilsson.

Mer läsning

Annons