Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

På äventyr med gamla lok

/
  • Koleldning. Mia Lundstedt och Anders Westerberg tittar till E10- lokets gamla koleldningsvagn.
  • Oljeeldning. Här eldas E10-loket med olja av Johan von Oelreizh.
  • Beredskapsloket. Johan Emmertz och Stefan Källström går igenom det 62 år gamla tåget.
  • Hett. På sommaren kunde temperaturen stiga upp till 60 grader inne i vagnen, och vattnet i rören kunde stiga till hela 195 grader.

Dammigt och inplastat har det gamla loket stått i 50 år. Men nu ska det alltså rulla, och den som vågar får gärna åka med. Men, det är helt på egen risk.

– Vi hoppas att allt ska gå bra och att vi kommer tillbaka i beräknad tid, men jag vågar inte lova något, säger Mia Lundstedt, publikansvarig vid Sveriges Järnvägsmuseum inför lördagens stora tågspanardag.

Annons

Genomsvettig, svart av kol i ansiktet men lycklig, beskriver Anders Westerberg, volontär, arbetet för eldaren på det gamla loket E10. Det var innan det moderniserades och innan loket började eldas med olja. På sommaren kunde temperaturen stiga upp till 60 grader inne i vagnen.

Någon modern lyx i form av luftkonditionering var det inte tal om.

Värre var arbetsmiljön på vintern. När värmen från pannan värmde skönt, drog det i stället kallt från dåligt tätade väggar. Ofta fanns en tunn filt att försöka stänga ute lite av kylan med.

– E10 är inom järnvägskretsar ett väldigt häftigt tåg eftersom det har tre cylindrar, säger Martin Öhlin, arbetsledare. Andra tåg brukar bara ha två cylindrar, förklarar han.

För en symbolisk summa ska allmänheten i dag kunna följa med till både Bomansberget och till Kolforsen med E10-loket.

– Ja, preliminärt, om det inte går sönder, jag vågar inte lova något säkert, ler Martin Öhlin.

För att få det gamla tåget att rulla har personalen eldat tåget på gammalt sätt i en hel vecka. E10 är ett av fyra tåg som allmänheten ska kunna åka med i dag.

Ett annat tåg är Beredskapsloket som stått i beredskap om krig skulle bryta ut. Tack och lov har det inte varit aktuellt, och i slutet på 1990-talet beslutades därför att loken inte behövdes längre. Då skänktes ett av dem till Järnvägsmuseet i Gävle.

Sveriges starkaste ånglok från 1907 är R-loket. Det gamla malmbaneloket kommer också att erbjuda en tur. Mia Lundstedt berättar att intresserade människor från hela landet hört av sig, och att hon väntar sig mellan 2 000 och 3 000 besökare, men hoppas på fler.

– Vi har beställt fint väder och full fart framåt till denna dag, säger hon och skrattar.

Mer läsning

Annons