Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pappersjobb hinder för arbetsförmedlare

/
  • FÖR MYCKET ADMINISTRATION. Arbetsförmedlarna Anna Malin Blomberg och Jonas Kullinger tycker om sina jobb – men de gillar inte att pappersarbetet tar mer tid än kontakten med arbetssökande.
  • ARBETSSÖKANDE. Margareta Roeger, Gävle, tycker att arbetsförmedlarna gör vad de kan för att hjälpa henne – men hon märker att de har mycket att göra.
  • FÖR MYCKET ADMINISTRATION. Arbetsförmedlarna Anna Malin Blomberg och Jonas Kullinger tycker om sina jobb – men de gillar inte att pappersarbetet tar mer tid än kontakten med arbetssökande.

Mindre tid för de arbets­sökande – och allt mer pappersarbete Arbetsförmedlingens utökade ansvar drabbar de arbetslösa.

Annons

– Jag märker att de har väldigt mycket att göra, säger Margareta Roeger, arbetssökande från Gävle.

Margareta Roeger blev sjukskriven från sitt arbete som undersköterska 2007. Året efter blev hon utförsäkrad och tvingades att söka nytt arbete. Sedan dess har hon varit i ständig kontakt med Arbetsförmedlingen.

– Jag har mycket bra kontakt med min handläggare och får hjälp när jag behöver, men visst märks det att de har fått mer att göra, säger hon.

Den tuffa situationen på landets arbetsförmedlingar har väckt uppmärksamhet den senaste tiden. Bland annat har Arbetsmiljöverket varnat för skadlig stress vid myndigheten.

En förklaring är att Arbetsförmedlingen fått allt mer uppgifter de senaste åren. Vid årsskiftet fick de ansvar för nyanlända till Sverige som ska ut i arbetslivet – något Migrationsverket och kommunen tidigare hade på sitt bord. Sedan tidigare har de nya reglerna i sjukförsäkringen gjort att Arbetsförmedlingen fått ta över uppgifter från Försäkringskassan.

Stor del administration

– Runt 60 procent av dagarna går till administration och 40 procent till kontakt med kunder och arbetsgivare. Det borde vara tvärtom.

Det säger arbetsförmedlaren Jonas Kullinger. Han och kollegan Anna Malin Blomberg är två av runt 120 arbetsförmedlare i Gävle. Jonas är nyanställd medan Anna Malin jobbat sedan 1998.

Anna Malin bekräftar bilden av att det är mer administrativa uppgifter nu.

– Jag tror att flertalet av oss arbetsförmedlare har en känsla av otillräcklighet, säger hon.

– Jag träffar människor varje dag för att hjälpa dem i arbete. Men det är bitvis extremt stressigt, säger Jonas.

Hektisk tid

Gabriella Persson Turdell är chef för Arbetsförmedlingen i Gävle. Enligt henne är det just nu en hektisk tid – då lågkonjunkturen passerat och arbetslösheten sjunker. Hon tycker att det är svårt att bedöma om personalen lägger för lite tid på kontakt med arbetssökande och arbetsgivare.

– Arbetsbelastningen har inte minskat. Men en del av det jobb vi gjorde förr utförs i dag av andra. Som att vi beställer tjänster av privata jobbcoachföretag, säger hon.

Mer läsning

Annons