Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Patient på akuten borttappad

Akutpersonalen letade efter patienten genom att ringa på mobilen. I själva verket låg patienten i ett undersökningsrum och väntade på vård på akuten. Det hävdar patienten i en enskild anmälan till sjukhuset.

Annons

Det var vid tre-tiden på eftermiddagen som patienten anlände med ambulans till sjukhuset i Gävle. Där ska hen ha blivit tillsagd att vänta och blivit lagd på ett rum för undersökning. I rummet fick patienten vänta i cirka fem timmar innan en sjuksköterska kom och frågade om hens namn. Då ska sköterskan ha sagt "vi har letat efter dig!". Under tiden hade de ringt patientens mobil, och till patientens makes mobil, men patienten hade telefonen på ljudlöst och hörde inte ringsignalen.

Vid halv elva-tiden på kvällen kom till sist en läkare. Patienten har anmält händelsen, och skriver att det var tur att hen inte mådde sämre, för vad hade då kunnat hända, undrar patienten.

Jörgen Tranevik, t.f. verksamhetschef för akuten har inte tagit del av klagomålet i sig ännu men säger att han kommer att titta på den för att följa upp, se om sjukhusets bild stämmer med patientens för att sedan återkoppla till patienten.

– Vi behöver granska och se om vi har handlagt det på fel sätt, det är min ingång till det här.

Jörgen Tranevik berättar att han aldrig har hört talas förut om att en patient ska ha tappats bort på akutmottagningen. Nu kommer han med ansvarig personal att gå igenom händelsen som ska ha ägt rum i juni för att se om de brustit i sina rutiner, och berättar att de också tar kontakt med patienten för att höra dennes synpunkter.

– Vi utreder alla händelser utav det här slaget, när vi får kritik eller synpunkter på vårdens förfarande, säger Jörgen Tranevik.

Mer läsning

Annons