Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Patienterna i Gävleborg bland de minst nöjda i Sverige

/
  • Gunilla Nordström på patientnämnden tror inte att de många anmälningar beror på att vården är sämre här.

Allt fler klagar på sjukvården.
Patientnämnden i Gävleborg är en av dem som får ta emot allra flest klagomål.
Men det behöver inte betyda att vården är sämre här.

Annons

Statistik från landets patientnämnder visar att allt fler patienter hör av sig med klagomål på vården.

Men det är stora skillnader beroende på var i landet man bor.

Flest klagomål görs inte oväntat i storstadsområdena – Stockholms läns landsting, Västra Götalandsregionen och Region Skåne.

Men tittar man på antalet anmälningar i förhållande till folkmängden är det i stället Västmanland, Sörmland och Gävleborg som toppar listar.

Här görs mer än 500 anmälningar per 100 000 invånare och år. Det kan jämföras med Jönköping som bara har 160.

Men enligt Inspektionen för vård och omsorg, IVO, som gjort sammanställningen behöver det inte betyda att vården är bättre i Jönköping eller sämre i Gävleborg och Västmanland.

Hur patientnämnderna jobbar i de olika länen, hur kända de är, hur lätt det är att göra en anmälan och vilka resurser de har skiljer sig nämligen mycket åt.

I Jönköping som utmärker sig med väldigt få anmälningar är det till exempel bara en enda person som jobbar på patientnämnden, i Gävleborg är det fyra.

Gunilla Nordström som är förvaltningschef för patientnämnden i Gävleborg menar också att en viktig faktor är hur bra vården är på att informera patienterna om möjligheten att anmäla.

– Jag tror inte vi har fler ärenden för att vården är sämre här, däremot tror jag att man är bra på hänvisa patienter till oss. Vi får ofta höra det från patienterna att det är vårdpersonalen som berättat att de kan anmäla.

Man har också i Gävleborg haft generösa telefontider för att det ska vara lätt att få hjälp. Och man behöver inte göra någon skriftlig anmälan, det räcker med att ringa.

– Vi vill att det ska vara enkelt. Är man upprörd och irriterad på vården ska man kunna ringa till oss och få svar, säger Gunilla Nordström.

Förra året fick nämnden ta emot 1 468 anmälningar, en ökning med 12 procent jämfört med året innan då 1 306 anmälningar kom in.

Mer läsning

Annons