Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pensionsbolag lurade Lotta

/
  • LURAD? Lotta Nilsson var stressad och skulle med bussen när ett bolag som säger sig syssla med pensionssparande ringde. Hon begärde att få informationsmaterial hemskickat. I stället fick hon en räkning. Enligt konsumentvägledare så är det försök till bedrägeri.

I början av april ringde en telefonförsäljare till Lotta Nilsson. Hon gick med på att få informationsmaterial hemskickat. Men i stället fick hon en räkning på 228 kronor.
– Jag har aldrig varit med om det här förut. Jag tycker att jag är duktig på att säga nej, säger hon.
Konsumentvägledare Kristina Fält anser att det är försök till bedrägeri.

Annons

Det var någon gång i början av april som en telefonförsäljare från Svensk Premierådgivning ringde hem till Lotta Nilsson i Sätra. Hon hade bråttom för att hon skulle med bussen till jobbet.

– Han lät trevlig och var tjenis som de alltid är. Han frågade en massa saker, bland annat om min pension, men jag orkade inte lyssna, berättar hon.

Lotta försökte avsluta samtalet men då ville telefonförsäljaren ha hennes PPM-kod, alltså koden från Premiepensionsmyndigheten.

– Nej, du får ingen kod av mig svarade jag. Men skicka det material som ni har så kan jag kika genom det.

Sedan glömde Lotta bort telefonsamtalet. Men räkningen som damp ner i brevlådan i början av juni påminde henne snabbt.

– Först hade jag ingen aning vad det handlade om. Sedan tittade jag och sambon på räkningen och den ser ju lite falskt ut. Jag struntade i att betala eftersom jag inte använt några av deras tjänster.

Lotta började försöka få tag på Svensk Premierådgivning för att ta reda på vad det handlar om. Hon har ringt och mejlat företaget flera gånger, men får inget svar.

– Jag har läst på internet att flera blivit lurade av samma företag.

För några dagar sedan kom en påminnelse om räkningen, som nu var höjd till 278 kronor.

– Jag tänker fortfarande inte betala. Jag har varit i kontakt med konsumentrådgivningen och de säger att vårt samtal måste vara inspelat och där måste jag muntligt godkänna deras tjänst. Det har inte hänt, säger hon.

Hon har varnat bekanta för företaget och vill att man ska vara vaksam när en okänd person ringer.

Arbetarbladet har försökt nå ägaren till bolaget, utan att lyckas. Det går inte heller att nå deras kundservice.

Kristina Fält, konsumentvägledare i Gävle kommun, har hört talas om liknande samtal.

– Om man inte har slutit något avtal så gäller inte räkningen. Om man har begärt att få informationsmaterial hemskickat så ska det inte kosta något, säger hon.

Mer läsning

Annons