Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Polhemselevernas projekt rena barnleken

/
  • TESTAR SPELET. Yazzan Farrah flyttar saker fram och tillbaka på skärmen, enligt uppmaningar från en talande röst. Han får hjälp av Nina Nåtfors och Axel Isaksson, som varit med och specialgjort ett spelprogram för barnen på Nordangårdens förskola. Övriga elever som deltagit i projektet är Mathilda Öberg, Nils Nyberg, Max Alenius och Dylan Samin.

Att flytta lika många frukter till de olika tallrikarna på datorskärmen går utmärkt för Yazzan Farrah. Sedan behöver han lite hjälp med vilken hylla som är den översta och den understa.
På fredagen fick barnen på Nordangårdens förskola i Gävle testa fyra dataspel som elever på Polhem har specialgjort för dem.

Annons

– En apelsin, ett päron...

Yazzan Farrah blir fem i år och talar redan tre språk. Han sitter allvarlig och koncentrerad framför en datorskärm på Nordangården.

– Nu har alla fått lika många, säger han nöjt.

– Men titta, det finns några päron kvar. Ska du dela ut dem också? säger Nina Nåtfors, elev på barn- och ungdomsprogrammet.

Medelsvårt

När det är fixat får Yazzan en stjärna som betyder att han klarat spelets medelsvåra nivå. Nästa gång han eller någon av förskollärarna startar spelet och klickar på hans bild finns stjärnan kvar, och han kan prova en svårare nivå om han vill.

Men nu väljer han ett nytt spel, där en röst talar om var i ett rum han ska lägga olika leksaker.

– Det är kul att se att det vi gjort kan komma till användning, säger Nina Nåtfors.

Elever från barn- och ungdomsprogrammet har tagit reda på vad förskolan vill ha, och elever från teknikprogrammet har gjort själva programmeringen.

Matteträning

Syftet med spelen är att barnen ska få träna på matematik och begrepp som under, över, mängder, färger och former, utan en massa ljudeffekter och störande moment.

– Det har varit stressigt och ganska svårt, säger Axel Isaksson.

– Det är lite poängen, säger läraren Mikael Bondestam, att man inte ska kunna allt som behövs för att genomföra projektet. Det motiverar till att lära.

På förskolan är man jättenöjd.

– Vi har 17–18 olika språkgrupper på vår förskola, och det är inte alla som har tillgång till dator hemma. Det här blir inte bara en träning i matematik, utan i språkliga begrepp, säger förskolläraren Lena Ahlstedt.

Mer läsning

Annons