Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

PR-experten: "Är det på allvar är den extremt kalkon"

/

Lagligt eller inte – ur en etisk synvinkel menar PR-konsulten Paul Ronge att filmen kan vara okej.

Annons

LÄS MER: Kommunfilm kan bryta mot lagen

I kommunfilmen från 2014 namnges flera enskilda företag och bland annat några specifika restauranger.

Paul Ronge förklarar att marknadsföring i klass med filmen, ur ett etiskt perspektiv, kan fungera – såvida enskilda näringsidkare lyfts fram på ett subtilt sätt.

– Ta Södertälje till exempel. Skulle deras kommun göra en informationsfilm skulle man förmodligen nämna Scania eftersom det är en så pass stor arbetsgivare, säger han.

– Om några lagar bryts i det här fallet kan jag dock inte uttala mig om.

På ett marknadsföringsplan ger han däremot klara besked.

– Reaktionen jag fick när jag såg klippet var att det var genialiskt – om det är så att de vill vara ironiska. Är det däremot på allvar så är filmen en extrem kalkon av kommunen, säger Paul Ronge.

Mer läsning

Annons