Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Protest flyttade fram motorförbudet till elva - "Olägenheten för leverantörer blir för stor med en förbudstid vid tio"

/
  • Joakim Clain är en av chaufförerna som får det tyngre och mer omständligt då motorförbudet träder i kraft. Han blir tvungen att bära gods från en avlastningszon istället för att stanna precis utanför affären.

Samhällsbyggnadsnämnden i Gävle har anpassat sig till åkeriernas vilja.
Motorförbudet på Drottninggatan och Stortorget blir från klockan elva och inte tio som tidigare angetts.

Annons

Beslutet fattades under onsdagens sammanträde. När det blev känt att motorförbudet var på gång skickade fyra åkerier ett protestbrev till förvaltningen och nämnden. De påpekade det olämpliga i att ha förbudet från klockan tio eftersom affärerna öppnar då och kan ta emot gods. Politikerna i samhällsbyggnadsnämnden konstaterar att människor rör sig på Stortorget och Drottninggatan hela förmiddagen, varför oskyddade trafikanter och godsleveranser blandas oavsett när förbudstiden träder i kraft.

– Det var en viktig kritik från åkerierna. Vi vill vara företagsvänliga och att butik och handel ska få fram varor enligt önskemål, säger Roland Nilsson (M), Samhällsbyggnadsnämndens ordförande.

Nämnden drar slutsatsen att olägenheten för leverantörerna blir för stor vid en förbudstid klockan tio varför de slår fast att den ska gälla från klockan 11 till 18 på vardagar och mellan klockan 11 och på lördagar.

Det stämmer också med den parkeringspolicy som antagits av kommunfullmäktige.

Förbudet träder i kraft 23 maj 2016.

LÄS OCKSÅ: Trafikförbud på Drottninggatan stressar åkerier: "Det ger övertid och sjukskrivningar"

"Trafiksäkerheten för gående och cyklister prioriteras"

Trafikförbud på Stortorget och Drottninggatan en timme för tidigt – "stämmer inte med parkeringspolicyn"

Mer läsning

Annons