Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Råd & rön i bibblan

/
  • Sara Stenquist i Konsument Gästriklands informationsdisk på Stadsbiblioteket i Gävle.

För ett år sedan visste inte Sara Stenquist om att Konsument Gästrikland fanns. Nu är hon ny enhetschef för den kommunala sammanslutningen som vill vägleda gästrikarna att fatta smarta ekonomiska beslut.

Annons

Sara Stenquist tar emot på sitt välstädade kontor på Stadsbibliotekets andra våningsplan. Här har hon varit chef sedan den 16 mars. Hon är 31 år, har inga tidigare chefsuppdrag på sitt cv och beskriver sig som en lugn och inlyssnande person, inte den som pekar med hela handen.

– Men nog för att jag kan vara bestämd, tillägger Sara.

Med sin bakgrund som jurist ska hon ta Konsument Gästrikland in i framtiden.

– Det är en utmaning, jätteroligt. Jag gör något samhällsnyttigt och kan hjälpa personer varje dag och bidra till kunskap.

Förutom Gävle ingår Sandviken, Ockelbo, Hofors och Älvkarleby kommuner i Konsument Gästrikland. Det är kommunens konsumentvägledning – som faktiskt inte finns på alla orter i Sverige, då det inte är lagstadgat att en kommun ska ha det. Det är det däremot med budget- och skuldrådgivning, som även det ligger under Konsument Gästriklands vingar. En extra resurs har rekryterats för detta så nu är totalt sju personer anställda.

Sara är uppvuxen i Tierp. Ett samhälle som för tankarna till motorsport, men inte på Saras tid – hon var hästtjej och flyttade till Gävle efter studenten 2003. Året därpå började hon pendla till Uppsala för att läsa juridikprogrammet som hon tog examen från 2013. Att det tog sån tid beror på att hon tog studieuppehåll för att i bland annat jobba som vårdbiträde och ta en retorikkurs på Högskolan i Gävle.

Under utbildningen fick hon som alla juridikstudenter läsa konsument­rätt, som ingår i kursen civilrätt. Men att hon skulle söka sig till vikariatstjänsten som konsumentvägledare och börja där juni 2014, var egentligen mest ”ett bananskal” som hon säger.

– Jag visste inte ens om att Konsument Gästrikland fanns innan jag såg annonsen. Det måste vi ändra på. Folk ska veta att vi finns till. Och vi måste bli tydligare med vad vi gör.

Det är också ett uttalat mål för Konsument Gästrikland att bli synligare vilket den nybildade facebooksidan är ett led i. Just nu har den inte ens hundra gillamarkeringar, men potentialen är stor med omkring 170 000 invånare i spridningsområdet att serva. Från små barn och deras leksakers säkerhet till pensionärer som blir lurade av telefonförsäljare. Ungdomar är en prioriterad grupp, som enligt undersökningar känner sig mest missnöjda med köp, men klagar minst.

En trend Sara ser i statistiken är annars att reklamationer av kläder och skor ökar. Flest frågor är det kring hantverkartjänster vilket Konsument Gästrikland uppmärksammar just nu med en kampanj om vad du ska tänka på när du anlitar hantverkare.

Till Konsument Gästrikland kan du vända dig för att få konsumentvägledning, men inte rådgivning. En viktig distinktion då konsumentvägledarna inte få ge råd om exempelvis vilket bilmärke du ska välja. De ska vara opartiska, ge hjälp till självhjälp.

Mer läsning

Annons