Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rapatac satsar på spelutveckling: "Vi vill ge barnen de kreativa verktygen"

/
  • Melek Keklik, 10, och Sueine Santos, 9, har låtit fantasin flöda under hösten.
  • Nedre raden från vänster: Alex Amin, Said Abdulla, Amin Ibrahim.    Mellersta raden från vänster: Jacfar Faour, Sefa Acar, Sueine Santos, Melek Keklik.   Bakre raden från vänster: David Sarwar, Mustafa Bulduk, Lloyd Smith, Magdid Maruf.
  • Sefa Acar och Mustafa Bulduk.

Engelsmannen Lloyd Smith har drivit ett nytt projekt inom Rapatacs verksamhet under hösten.
Spelutveckling för barn mellan sex och tolv år är dock bara början.
– Förhoppningsvis kommer det mynna ut i en permanent arbetsgrupp, säger Rapatacs Davide Sarwar om den äldre ungdomsgrupp som ska bygga onlinespel från och med januari.

Annons

LÄS MER: Edi,11, är redan spelutvecklare

Det var i slutet på september som projektet drog igång och sedan dess har ett 30-tal barn mellan sex och tolv år lärt sig att skapa dataspel från grunden.

24-årige engelsmannen Lloyd Smith har fungerat som spelutvecklingsansvarig och när Arbetarbladet besöker Rapatacs aktivitetscenter på Nordost förklarar han entusiastiskt hur lyckat projektet har varit.

– Vill du se vad de gör? säger Lloyd samtidigt som Sueine Santos, 9, och Melek Keklik, 10, sitter framför sina skärmar och låter fantasin flöda.

– Det här är en givande aktivitet och trots att man kan stöta på hinder är det ingenting som bör avskräcka eleverna. Dom designar sin egen grafik, spel in ljud till sina spel och dom lär sig också att programmera datorn för att kunna göra det dom vill, säger Lloyd Smith, som bott i Sverige i fyra år och arbetat inom Rapatac sedan februari i år.

Han konstaterar att just fantasin är en av de viktigaste egenskaperna inom spelutveckling.

– För att lyckas måste man våga utmana sig själv varje gång man sitter här. Det är en utmaning även för mig, eftersom det här är helt nytt för Rapatac. Jag tycker att det har fungerat riktigt bra.

LÄS OCKSÅ: Moussa N´Diaye välkomnar gärna ny satsning

Davide Sarwar, som är golvansvarig och aktivitetsledare inom Rapatac, konstaterar:

– Vare sig man vill det eller inte handlar mycket om det digitala i dag och vi vill plantera in det i så pass tidig ålder som möjligt. En annan anledning till att vi gör det här är att få ut det till skolorna så småningom, vi vill sätta Gävle på kartan. Alla kanske inte tycker data är roligt i låg- och mellanstadiet, men jag tror det går lättare om man tar in dom via den här världen där dom får använda sin kreativitet.

– Vi är de första i Sverige som använder oss av det här konceptet, i skolmiljö, och vi vill ge dom de kreativa verktygen som de kan få användning av i yrkeslivet.

Sedan projektet startade i slutet på september har varje elev fått totalt 24 timmar på sig att bygga ett färdigt spel.

– Innan jag började med det här visste jag ingenting, men nu har jag lärt mig mycket, säger elvaårige Mustafa Bulduk och kompisen Sefa Acar, tolv år, fyller i med ett leende:

– Om jag inte får något jobb kanske jag kan leva på det här.

Davide Sarwar är belåten med elevernas insats.

– I början var det lite svårt för dom att fokusera efter en hel dag i skolan, men ambitionen har vuxit under resans gång. Det har varit roligt att se vilket driv alla haft, säger Davide Sarwar.

I januari kommer Rapatac starta nästa projekt inom spelutveckling, då en stor grupp elever mellan 15 och 17 år tillsammans kommer att bygga ett onlinespel likt World of Warcraft.

– Då tar vi nästa steg och det ska bli riktigt spännande, säger Lloyd Smith.

LÄS OCKSÅ: "Hade inte varit där jag är i dag utan Rapatac"

Mer läsning

Annons