Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rasism, grinighet och flörtiga chaufförer – läs klagomålen som riktats mot X-trafik och bedöm själv

Nedan har vi listat ett axplock av de klagomål om dåligt bemötande som kommit in till X-trafik under 2015.

Annons

Enligt uppgifter från X-trafiks kundserviceenhet ska omkring 2 600 kundärenden ha lämnats in till företaget. Majoriteten av dessa, omkring 1 400, rör klagomål och funderingar kring förseningar, uteblivna turer och frågor om resegarantin.

Omkring 200 klagomål rör dåligt bemötande från personal på bussar och tåg. Nedan kan du läsa ett axplock av dessa.

Anmälningarna är hämtade från bolagets interna kundserviceprogram. För att skydda både anmälare och personal har vi anonymiserat texterna, i övrigt är de orörda. Eventuella stavfel är inte korrigerade.

20150121: Fick väldigt dåligt bemötande av er busschafför. Först var han 6 minuter sen och mitt busskort gäller bara till 18:00 så säger jag att jag lär få åka med ändå eftersom bussen är sen och det inte är mitt fel. Han svarar otrevligt att han inte alls är sen men som sagt det var han. Sen kör han förbi en busshållsplats och tvärnitar och skriker att det är mitt fel för det är så det blir när man ska passa tider. Jag tog verkligen illa vid och vill aldrig mer åka en buss där han är chaufför så han var jätteotrevlig. Jag vill ha ersättning för detta hemska bemötande. Sånt ska man inte behöva ta när man bara vill åka med. Vill även att ni pratar med honom! Hör gärna av er. Jag är även 16 år bara.

20150121: Det första jag får höra när jag kliver på bussen är frågan "kan du läsa?" På ett väldigt otrevligt och argsint sätt. Jag blir förvånad över frågan och säger därför va? Hon upprepar då frågan ännu mer arg och lägger till väldigt irriterad "titta utanför bussen på skylten". Jag är såklart väldigt förvirrad eftersom jag inte förstår vad hon menar eftrrsom jag självklart kan läsa när jag är 26 år gammal. Tillslut ser jag skylten och det står på den att busshållsplatsen har flyttat. Den skylten lade jag inte märke till eftersom den var vänd åt andra hållet och trodde såklart att det bara stod tidtabeller där. Jag tycker att hon kkunde ha sagt det mkt trevligare och jag blev väldigt irriterad av att bli bemött på detta sätt! Det är ofta era nusschaufförer är otrevliga. Det är ett serviceyrke och då ska man vara glad mot kunder precis som jag är på mitt jobb. Det är inte svårt!!!

20150124: En konduktör på detta tåg tycks ha problem med att bemöta invandrare. Som hon behandlade en grupp invandrarkvinnor på denna resa är helt otroligt. De beskylldes för att vara lögnare:"asylsökande bara ljuger" osv. Hon var mycket otrevlig. Man undrar hur en sådan person kan vara anställd i ett servicejobb?

20150203: Hej, jag har åkt buss med min brorsdotter och hon vart akut kissnödig. Jag går fram och frågar busschauffören snällt om han kan stanna vid en hållplats för att låta henne kissa. jag fick till svar "jag måste hålla tidtabellen." jag säger då att hon håller på att spricka.. tillbakasvaret var "då går hon göra det". va fan är det för jävla service då? När eran busschaufför tycker det är bättre att hon kissar ner sig i bussen och på sätet! när hon klev av bussen var hon full i tårar och mådde illa för att hon gjorde allt för att hålla sig till sin destination. är det så ni vill ha det på era bussar? gråtande barn och nerpissade säten. denna busschaufför visade ingen som helst sympati för min brorsdotter. vad är det för idioter ni anställer egentligen? hoppas ni är nöjda.. för det skär i mitt hjärta att se henne gråta. är det så x-trafik ska ses av sina kunder?

20150227: Hej! Vi har elever här på Tallåsen skola som uttryckt oro över att åka bussen eftersom en busschaufför (oklart vilken) ofta svär högt i bussen vid tillrättavisningar. Detta bekräftas av flera elever. Något ni kan ta upp med personalen?

20150416: Hej! Det var så att detta hände för ett bra tag sedan och jag har inte orkar anmält detta! Men tycker era chaufförer bör kollas oftare! Det var så att jag åkte buss och det var en chaufför som kastade av mig från bussen för att jag råkade trycka stopp vid fel busplats och försökte säga innan han stanna men han vart skit förbannad. Det var samma med en jag satt med också alldeles i början att han råkade trycka stopp men han han säga att han kunde fortsätta åka. Det slutade med att han kastade av mig och min kompis kunde fortsätta. Är detta ok? Får föraren kasta ut mig mitt ute i ingenstans långt hemifrån typ?

20150429: Busschauffören gav sexuella anspelningar mot anmälarens kvinnliga medresenär när de åkte buss igår. Busschauffören ville skriva sitt telefonnummer på hennes biljett. När de satte sig så klev en ung tjej på bussen och när hon var på väg att sitta sig så ropade chauffören. Och han ville då enbart fråga om hon ville ha en plastficka till kortet. Tjejen hade skämts enl anmälaren. Sedan när de var vid rondellen vid näringen hade chauffören tvärnitat och enl anmälaren så ville han påkalla uppmärksamhet ifrån en kvinna som gick vid vägen med sin hund. När de sedan var i närheten av Strömsbro så var det lekande barn som chauffören ville få uppmärksamhet ifrån, han "lekte" med dem genom bussen enl anmälaren. Bussresen rakt igenom var katastrof. Anmälaren berättar att han åkte med denna manliga chaufför förr då han körde mycket i Andersberg där han bodde tidigare och redan då hade han ett märkligt beteende.

20150507: Idag när jag åkte buss hem så var busschauffören otrevlig och utsatte oss barn för fara i trafiken. De otäcka var att busschauffören sa att ett barn var en "ungsate". Han kallade barnet "ungsate" för att barnet hade sagt till busschauffören att han inte skulle tvärnita för att det var barn som stod upp i bussen. Det fanns inte platser åt alla. Det är vanligt att det inte finns platser åt alla i bussen vid denna tid och strecka. Förut en gång sa just denna busschaufför att alla som stod i bussen skulle sätta sig men det fanns inga platser så att man tvingades att sätta sig i varandras knän. Var vänliga att skaffa en dragspelsbuss eller en till buss på sträckan den här tiden och se till att busschaufförerna inte utsätter barn för trafikfara och att busschaufförerna ska ha ett vänligt bemötande till oss barn och vuxna. Vi vill vara trygga när vi åker buss.

20150429: Kunden blev otrevligt bemött av en chaufför som skrek då kunden ville åka med en "prova på biljett". Då det inte gick så fick kunden betala med sin reskassa och sedan rev chauffören sönder kundens "prova på biljett" och fortsatte skrika. Kunden blev rädd och visste inte om hon skulle våga åka med bussturen.

20150604: Hej! Jag vill berätta Er en konflikt som min dotter (12) och hennes 2 kompisar i samma ålder blev utsatt igår på en av era bussar. Tjejerna blev lite försenade så sprang så att de hinner bussen men annars var bara glada och möjligen lite okoncentrerade som barn ibland kan vara. Tjej 1 steg upp till bussen, betalade med sin Reskassa. Tjej 2 kom sedan, beepade sitt Årskort /Månadkort vet inte säkert vad hon har. Sedan lämnade kortet tillbaka till tjej 3, min dotter eftersom bara hon hade handväska med sig så det va hon som förvarade båda tvås pengar och kort. Då började bussföraren skrika åt min dotter och kompisen att så gör man inte, det är olagligt och det är fusk. Observera att min dotter har inte försökt att beepa med kortet, hon ville bara stoppa ner i väskan. Hon ville betala med Reskassa, (det är jag som laddar Reskassan utan några frågor om det behövs så hon skulle inte tjäna ett dygg på att fuska med någon annans månadskort). Jag nästan antar att man kan inte beepa två gånger i rad med månadskort men jag kan ha fel. Jag tycker så här: - att anklaga någon med fusk innan personen faktiskt har gjort något illegalt är redan fel från början. - att göra det på ett högljutt och otrevligt sett framför alla passagerare på bussen gör det hela ännu värre. - att det är barn som blev anklagad på detta sätt är det värsta i hela historien. Min dotter var ganska nere, var rädd hela vägen hem att farbrorn kanske kommer att få för sig att fortsätta utskällningen. Jag tycker att era bussförara borde uppmana att försöka se och bedöma själva situationen och inte sina egna fördomar/dåliga erfareheter och att hantera situationer på trevligt sätt och framför allt uppvisa ett moget vuxenbeteende när det gäller barn. Vid behov kan jag söka biljetten /eller kolla reskassan för exakt restiden.

20150801: Hej, Jag är medveten om att det det står på Er hemsida att denna email inte är till för synpunkter. Men då det på Er hemsida inte fungerar att lämna synpunkter där det står att det ska gå så har jag inget alternativ. Jag skulle vilja berätta att jag och mina vänner blev väldigt illa berörd av en busschaufför den 1 augusti. Bussen var väldigt fullsatt och människor var glada, berusade och lite för högljudda. Men det ger inte busschauffören rätt att agera som han gjorde. Att stanna bussen och komma bak och säga åt i princip alla som satt i bussen, oavsett om man pratat eller gjort något alls att det var han som bestämde och att han skulle kasta av oss allihopa som satt där. Han sa även åt oss att hålla käften minst 2 gånger och skrek och var allmänt otrevlig. När senare det tystnat ner och han stannat vid en ny busshållsplats hoppade bekanta till oss på och skulle betala varpå de ser oss och ropar glatt hej!. Chauffören säger då åt de nya resenärerna att de ska hålla käften och sätta sig ner, det var alltså det bemötandet de fick efter en sekund på bussen. Han sa även att en tjej som hade en flaska med alkohol skulle behöva betala böter på 600 om hon inte slängde den. Senast jag kollade, och jag är jurist, är det bara poliser och myndighetspersoner som kan utfärda böter. Jag är medveten om att busschauffören säkert har en historia som skiljer sig från vår. Därför skrev jag, direkt när det hände upp vad som sades under resan, för att jag blev väldigt illa berörd. Det finns även en film som åskådliggör vad jag berättat om.

20150730: Jag åkte igår tåg och bredvid mig satt en invandrarfamilj med 4 små barn. När biljetten skulle kontrolleras gick tågvärden dit och var på ett synnerligt dåligt bemötande humör. Pappan i familjen sa trevligt att han hade två frågor och försökte på knagglig svenska ställa dom. Döm om min förvåning då en man som är anställd inom ett serviceyrke var så hiskeligt otrevlig mot denna pappa och verkade oerhört irriterad av att få en fråga. Familjen hade inte någon giltlig biljett (men dom trodde det, det framkom tydligt) då deras bara var en 24-timmars i Harmånger. Värden började då ifrågasätta med hård ton VAD dom gjort i Gävle samt HUR dom tog sig dit... Sen sa han upprepade gånger att dom inte kunde åka på den biljetten. Pappan gjorde sitt bästa för att förklara hur han hade uppfattat situationen och visade också ett annat papper (av min erfarenhet så gissar jag på att det var ett formulär från Migrationsverket) Hursom tågvärden var ruskigt otrevlig, pratade inte tydligt, tittade rakt fram i gången när han pratade med mannen och gav ett dåligt bemötande. Han avslutade kalaset med en djup suck, ruskade sitt huvud och SLÄNGDE deras biljetter på bordet och gick. Nu fick dom tackochlov åka med till Hudiksvall och blev inte avkastade i Söderhamn vilket jag fasade. Jag var beredd att betala åt dom i sådant fall. Min känsla är att denna man nog är sur till vardags men jag tvivlar tyvärr på att han hade bemött en svensk familj på detta vis.

20150827: Hej! Mitt namn är NN och jag åkte med denne busschaufför som behandlade en av passagerarna illa. Denne passagerare hade någon form av sjukdom eller skada så var ej så säker på sig själv och så. Men busschauffören börjar skrika åt denne i högtalaren och ber henne genast stiga av då hon förmodligen endast tryckt på stopp vis fel tillfälle. Men han kastar ut henne ur bussen. Bara för hon plingat fel har han ej rätt att slänga av henne. När hon väl klivit av ser jag att hon gråter då hon klivit ur bussen. Tycker det är fel att en busschaufför behandlar en passagerare på detta vis! Hoppas ni gör något åt denne chaufför för denne är hemsk!

20150904: Tycker jag måste skriva och berätta om detta... Hade vad jag trodde tappat mitt busskort på en av bussarna och tänkte mig lite snabbt kolla upp på bussgaraget och det fanns där. Klev in på garaget och hörde då genast en rätt högljudd diskussion i vad jag tror då är fikarummet? Det var högt och glatt om "svartingar" som tydligen försökt åkt med fritidskort som inte fungerat, hur de tagit deras kort, hur de inte begrep någonting och hur trött de var på dessa.... En gubbe/kille höll på som mest, övriga skrattade och höll med, en mycket obehaglig känsla då jag arbetar mycket med nyanlända i en grannkommun! Det som slog mig mest var tonen i diskussionen som fördes, att de var värda skit och fick de som höll på på garaget bestämma skulle svartingarna inte få åka buss över huvudtaget och att INGEN reagerade....ingen sa emot... Jag lämnade garaget efter bara kanske 15-20 sekunder....alldeles tom... utan att fråga efter mitt kort. Har reflekterat över detta och hur väl det rimmar med allas lika värde och hur jag nu vet hur flera av chaufförerna ser på sina resenärer... det känns fruktansvärt. Jag vet inte hur ni arbetar med likabehandling och värdegrund men kanske det är på sin plats för en kurs eller något... tror inte ni delar den! Men något lär ni nog göra med era chaufförer!

20150917: Busschauffören idag hejade vänligt och sade "välkommen" till varje passagerare som klev ombord. Detta var ett ovanligt trevligt bemötande. Men så fort en person med uppenbart utländskt utseende klev ombord vände han huvudet och stirrade bara ut genom framrutan utan att säga någonting. Fruktansvärt otrevligt då de här personerna uppenbarligen sett honom heja vänligt på de som klev ombord innan. 2 andra nyligen inträffade händelser: Vid 12-tiden förra Torsdagen blev en utländsk tjej kraftigt utskälld av chauffören för att hon lade fram en sedel men inte sade vart hon skulle. En chaufför för ett par veckor sedan struntade i att hålla avgångstiden för att han var upptagen med att filma en bil med tiggare som han antog hade varit på ICA och stulit saker. Ca 10 minuter efter avgångstid slutade han filma och åkte.

20150990: Bussen var en dubbeldäckare och när jag skulle av så gick inte bakdörren upp på grund av att chauffören hade stannat för nära trottoaren och då fastnar bakdörren mot den. Så jag sa högt så chauffören skulle höra att dörren inte öppnades helt så jag kommer fram. Jag gick fram så jag kunde gå av medans jag går igenom bussen hör jag chauffören gnälla över att jag tor tid på mig och var tjock och omständig... Tycker inte att en i ett serviceyrke ska komma med en sådan kommentar. Det är inte först gången detta händer. bussen kör ofta för nära så dörren endera inte kan öppnas eller att den fastnar mot trottoarkanten. Har även ring och påtalat det vid flertal tillfällen men ändå fortsätter det att hända. När detta händer så blir chauffören ofta otrevlig mot passagerarna som ska av. Det är inte bara mot mig men idag blev det för mycket när chauffören även kom med personliga påhopp.

20151006: Enligt bilist som körde om en annan bil så gav föraren fingret åt denne mötande bilist trots att omkörningen var hyfsad lugn. Det bilist vill att vi rapporterar är att han inte tyckte att föraren agerade proffessionellt när denne gav bilisten fingret.

Mer läsning

Annons