RECENSION: Skrattsalvorna ligger som en tjock matta när Johan Glans intar Gasta

/

Trots den nyss höjda terrornivån i Sverige är stämningen uppsluppen inne på Å-krogen denna onsdagskväll. Själv är jag – av nämnda anledning – lite låg när jag anländer till stället, knallar förbi lappen på entrédörren där det står "fullsatt" och knökar mig fram till en ståplats vid baren. Måtte nu ett gäng komiker lyckas skämta upp mina mungipor mot öronen.

Kvällens MC (presentatör) är den smått men ändå härligt neurotiske Hans Carstensen. Han är alldeles lagom gemytlig i sitt sätt att omfamna alla inne i lokalen.

Sedan följer uppträdanden från en rad komiker i väntan på huvudnumret. Stefan Söderblom skämtar om bil-GPS:er med röster från kändisar och att det skulle ta två timmar ut till Ikea i Valbo om rösten kom från Thomas Di Leva. Sven Brundin leker med klassiska svenska uttryck. Som varför man egentligen ska gå när det är som roligast. Han har en träffsäker tajming och en underliggande elakhet i sin person. Han tar ingen skit. På det sättet påminner han i vissa sekvenser om den amerikanska komikern Louis C.K. Josefin Sonck har en rolig bit om killar som känner sig hotade av tjejer och därför ställer diagnosen att tjejerna har fått för lite kuk.

Sen är det Johan Glans tur. Han har publiken i sitt grepp så fort han studsar upp på den lilla scenen. Hans kvicktänkthet i att snabbt fånga upp reaktioner från folket i lokalen och sedan omvandla materialet till skämt hjälper till mycket där.

Johan Glans skämtar om hur han inte fixar dirty talk i sängen. Vad skulle han säga? "Håll i hatten"? "Nu går tåget till Trosa"? Han ror hem dessa skämt med god hjälp av hans spröda och veka framtoning som blivit Johan Glans signum. Hans skånska dialekt hjälper också till. Den liksom ger hans historier en självklar och oskyldig naturlighet. Som att han berättar allt detta för oss som vore vi hans kompisar.

Skrattsalvorna ligger som en jämn och tjock matta under hela den halvtimme Johan Glans står på scenen. Innan han kliver av säger han att han ska höja nivån till nästa gång. Det ser vi gärna, men detta var ändå över godkänt. När jag lämnar lokalen sträcker sig mina mungipor efter öronen.