Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rejält betygslyft för Stenebergsskolans nior

/
  • PRATAR MER BETYG. Niondeklassarna Sanna Åström och Hanna Löbergsli tillhör de elever på Steneberg som har lyft betygen från våren i åttan till hösten i nian. Biträdande rektor Ola Johanson tror att det ökade pratet om betyg har bidragit.

Stenebergsskolans nior har jobbat upp betygen rejält sedan åttan.

På ett halvår höjde Hanna Löbergsli sina betyg i sex ämnen.

– Jag fick den hjälp jag behövde, säger hon.

Annons

Stenebergsskolan har 46 elever i årskurs 9. Sista terminen i åttan hade bara fyra av tio fullständiga betyg. Till jullovet hade andelen med godkänt i alla ämnen ökat till 57 procent, eller sex av tio elever.

– Det är fortfarande en andel underkända, men vi kommer ha ännu bättre siffror i vår, det är jag helt säker på, säger Ola Johanson, biträdande rektor.

Skolan har åtskilliga invandrarelever och några är helt nya i Sverige. En del av dem har aldrig läst engelska, andra har aldrig badat i en bassäng. Men de måste kunna simma för att få godkänt i idrott och hälsa. För Ola Johanson och hans kollegor är det en stor utmaning att få de eleverna att nå lika långt som elever uppväxta i Sverige.

Han tror att höstens uppryckning beror på att lärarna har börjat prata mer om betyg, och vilka kunskapsmål som måste nås för ett visst betyg. Från årskurs 6 försöker man nu få eleverna att ta ett större ansvar för att sätta ord på sin kunskapsutveckling vid utvecklingssamtalen.

– Då får de klart för sig vad som krävs för respektive betyg, säger Ola Johansson.

Hanna Löbergsli i 9B är en av dem som har förbättrat sina betyg. Hon kom till Stenebergsskolan i maj förra året. Sedan dess har hon höjt sex betyg från icke godkänt till godkänt eller väl godkänt.

– Det är väl mest att jag flyttade till en annan omgivning och fick den hjälp jag behövde i skolan, säger hon.

Hon berättar stolt att hon fick MVG på sitt första prov i nya skolan och att det gav mersmak. Hon tror att fler elever skulle kunna förbättra sig om de blev peppade av lärarna.

– Man vill ju höra att det går bra för en och man vill inte höra att man inte duger till, säger hon.

text

Mer läsning

Annons