Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rena hjulruschen på däckverkstaden

/
  • FULL FART.   ”Veckan efter påsk är värsta veckan”, säger Thomas Tellbro på NK Bil & Däck i Gävle.  Närmast i bild är Alexander Karlsson som jobbar extra när han kan.
  • STRESSIGA DAGAR. Kunder strömmar till och telefonen ringer i ett. Veckan efter påsk är det högtryck på däckbyten. ”När det är som värst har vi 100 bilar om dagen”, säger Thomas Tellbro på NK Bil & Däck i Gävle.

Har du vinterdäck på bilen men kommit på att det är dags att byta?
Du är inte ensam.
– Veckan efter påsk är värsta veckan, säger Thomas Tellbro på NK Bil & Däck i Gävle.

Annons

Den här veckan gör verkstaden 100 däckbyten per dag. Med tre ordinarie och tre extra inhoppare innebär det ungefär 50 däckbyten per person och dag. Ett personbilshjul väger i genomsnitt 17 kilo.

– Man måste hålla sig i form och tänka på hur man lyfter, ryggen tar stryk, säger Thomas Tellbro.

Att arbeta på en däckverkstad innebär tunga lyft, däck som staplas på höjden och monteras med få eller inga hjälpmedel. Det konstaterar Arbetsmiljöverket som nu drar igång inspektioner på landets däckverkstäder för att förebygga risker i arbetsmiljön.

Alla verkstäder med minst två anställda ska besökas vilket innebär ungefär 500 tillsynsbesök.

Arbetsmiljöinspektörerna ska se till att företagen blir medvetna om arbetsmiljöproblem och själva upptäcker och åtgärdar problemen.

Steven Heiskanen hoppar in och jobbar extra som däckmekaniker när det behövs. De jobbar två och två med däckbyten.

– Det är ganska mycket belastning för ryggen. Det är tungt, säger han.

På NK BIl & Däck har man en kärra för att köra undan däck och en maskin för att lossa eller montera däcken på fälgar, men bytena sker manuellt.

– Det finns hjälpmedel men de är så bökiga att använda att ingen gör det, säger Thomas Tellbro.

Mer läsning

Annons