Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ring landstinget – och de svarar på äkta norrländska

Kalixföretaget Kalix Tele24 vann den senaste upphandlingen av växeltelefonin i landstinget. Det är därför telefonisterna numer svarar på sjungande norrländska när du ringer 15 40 00.

Annons

Landstinget beslutade att lägga ut sin telefonväxel på privata företag vid årsskiftet 1999–2000. Under de första åren var det Telia som skötte växeln, i Sandviken och senare i Avesta. Men avtalet med Telia gick ut 2008 och då upphandlades tjänsten igen.

Kalix vann

Den här gången var det Kalixföretaget Kalix Tele24 som vann. Under 2008, då Telia skötte växeln, betalade landstinget nästan 6 miljoner kronor för telefonväxeln. Under 2010, då utföraren var Kalix-företaget, slutade notan på 4,5 miljoner kronor. Betydligt billigare alltså, men hur är det med lokalkännedomen?

– Vi kan inte ställa krav på att utföraren ska vara placerad på en särskild ort. Däremot är lokalkännedom ett av kriterierna i upphandlingen, säger Staffan Jonsson, It-chef på landstinget.

Har utbildning

Staffan Jonsson förklarar att telefonisterna i Kalix har utbildning för att svara just i landstingets växel, därmed uppfyller de också kravet på lokalkännedom.

I Kalix arbetar närmare 200 telefonister som svarar i telefon åt kunder som Siemens, Exportrådet, Sida – och landstinget Gävleborg.

Mer läsning

Annons