Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så ser färdigmatens framtid ut

Annons

Vilken är färdigmatens största utmaning de närmaste fem åren?

– Att konsumenten blir mer krävande när det gäller näringsinnehåll och att rätten ger det man vill ha för pengarna.

Kan du ge något exempel på vad du tror konsumenten vill ha i framtiden?

– Krav finns det hela tiden på att det ska vara bra råvaror och det kanske blir mer kravodlat på sikt, och anpassat för olika typer av matallergier, exempelvis låglaktos och glutenfritt och sedan naturligtvis ett omväxlande utbud.

Hur tror du marknaden ser ut om fem år?

– Jag tror att antalet aktörer ökar något och att utbudet i butikerna ökar ytterligare.

 

Hur ser ni på framtiden för färdigmaten?

– Vi tror att det kommer att gå bra för färdigmaten som kommer att utvecklas vidare. Just nu är vi på väg in i en lågkonjunktur och det har historiskt sett inneburit att det säljs mer färdigmat.

Vad är nästa trend?

– Nya trender kommer inte att frodas under lågkonjunkturen, däremot kommer miljö- och kvalitetsfrågorna fortfarande att vara viktiga för konsumenten. Vi jobbar intensivt vidare med att ta bort onödiga tillsatser i våra produkter.

Kommer ni att lansera kravmärkta färdigrätter?

– Vi har i dag inte möjlighet att hitta alla råvaror KRAV-märkta.

Kommer Familjen Dafgård att börja ursprungsmärka livsmedlen i färdigmaten?

– Nej. Det är tekniskt för komplicerat att ursprungsmärka alla ingredienser i färdigmat. Vi klarar inte det i dagsläget.

 

Hur ser du på framtiden för färdigmaten?

– Vi tror att intresset för färdigmat kommer att öka och att kraven från den svenska konsumenten kommer att bli högre.

Var hittar ni inspiration till nya rätter?

– Vi frågar regelbundet våra konsumenter vad de vill ha genom olika undersökningar. Vi tar intryck från flera marknader, när det gäller färdigmat mest Europa och USA. När det gäller smaker Europa, Asien och Afrika.

Finns det planer på att lansera kravmärkta färdigrätter?

– Vi tittar hela tiden på sätt att utveckla vårt sortiment för att kunna erbjuda konsumenterna det de vill ha. KRAV är intressant och en möjlighet vi värderar för framtiden.

 

Vad tror du om framtiden för färdiga måltidslösningar?

– Framtiden för färdiga måltidslösningar ser ljus ut för konsumenten. Det krävs att industrin lyssnar på konsumenterna och satsar mer på god, nyttig och aptitlig färdigmat, men för att producera riktigt bra mat måste det få kosta lite mer. Ett framtida hot mot färdiga måltidslösningar är slarv med hygienen hos producenten, misslyckas en så drabbas många.

Vad är nästa stora trend?

– Gränserna för var färdigmat slutar och take away börjar suddas ut. Färdigmaten närmar sig middagsbordet. Det blir mer förberedda måltidskomponenter som man sätter ihop och behåller känslan av att ha gjort maten själv. Den svenska husmanskosten, långkok och grytor, är populära nu. Vi ser säkert en våg av back-to-basic men behovet av färdiga måltidslösningar består. En annan trend är att, som i Storbritannien, plocka ihop sin middag med portionsförpackade grönsaker, pasta/ris/potatis, kött/fisk/veggie med mera.

 

Mer läsning

Annons