Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Saabälskare intog Engeltofta

/
  • Anders Johannesson visar upp Saab 92h – Sveriges, och kanske Europas, första husbil.
  • Föreningen Saab 92h äger den blå-vit-röda husbilen som man nu har rustat efter 40 års förfall som jaktstuga ute i skogen. Husbilen är ett hemmabygge baserat på en Saab 92 och den här är en av två unika exemplar.
  • Förutom gardinerna är allt, inklusive inredning, original i den blå-vit-röda husbilen från 1960-talet.
  • Föreningen Saab 92h äger den blå-vit-röda husbilen som man nu har rustat efter 40 års förfall som jaktstuga ute i skogen. Husbilen är ett hemmabygge baserat på en Saab 92 och den här är en av två unika exemplar.
  • Snart sjuåriga Martina Agstam var en av de yngre besökarna. Tillsammans med mamma Therese Källgren, pappa Martin Agstam och den babyblå treväxlade Saab 96 från 1962 passade hon på att spana runt på spännande bilbyggen på saabträffen under söndagen.
  • Martin Agstam visar upp sin babyblå Saab 96 från 1962.
  • Simon Köhlström visade glatt upp sin något upphottade saab 9-3 Aero från 2001.
  • Simon Köhlström visade glatt upp sin något upphottade saab 9-3 Aero från 2001.
  • Makarna Anders och Mona Stenborg gjorde entré i en röd Sonett från 1972.
  • Makarna Anders och Mona Stenborg gjorde entré i en röd Sonett från 1972. I baksätet låg två tillhörande pepitarutiga hjälmar och Anders avslöjade att de är mest för syns skull.
  • Marcus Lindfors har i flera års tid arrangerat en Saabträff för entusiaster som vill träffas för diskutera bilbyggen, tävla i Saabfärdigheter och umgås med andra Saabfrälsta.
  • Marcus Lindfors har i flera års tid arrangerat en Saabträff för entusiaster som vill träffas för diskutera bilbyggen, tävla i Saabfärdigheter och umgås med andra Saabfrälsta.
  • Årets Saabträff resulterade i nytt deltagarrekord. Över 100 Saabar i olika modeller och utföranden, inklusive Arbetarbladets pressbil, rullade genom stan när karavanen gick mot Engeltofta under söndagen.

Veteranbilar i originalskick trängdes med moderna muskelpaket när den årliga Saabträffen gick av stapeln under söndagen.

Rekordmånga Saabentusiaster vallfärdade till Engeltofta för en dag helt i Saabens tecken.

Annons

Att Saab är ett företag på nedgång märktes inte när Marcus Lindfors med Saabkompisar för sjätte gången arrangerade Saabträff i Gävle på söndagen. Dagen startade med en karavan ut mot Engeltofta där en tur bland alla bilar, traditionsenliga tävlingen kast med liten turbo och en matbit väntade.

En av de yngsta Saabentusiasterna var snart sjuåriga Martina Agstam. Hon var på plats med mamma Therese Källgren och pappa Martin Agstam och en babyblå Saab 96 från 1962.

– Det bästa är att jag får åka i fram eftersom det inte finns något bälte i baksätet, säger Martina glatt och spejar runt bland bilarna.

På frågan om varför Saab är favoriten startar pappa Martin den gamla tvåtaktsmotorn.

– Hör du motorn? Hör du hur den puttrar?, säger han lyriskt.

I en något nyare röd Saab Sonett III från 1972 kommer makarna Anders och Mona Stenborg. Under huven sitter en v4:a, karossen är helt i plast och baggageutrymmet har en öppningsbar glasruta.

– Det är vår första gång här. Men det är ju jättekul att komma hit och visa upp vår bil och kika på de andra, säger Anders.

Men det är inte bara de äldre bilarna som lockar till sig besökarna. Simon Köhlströms Saab 9-3 Aero från 2001 med både racingstolar och störtbur drar till sig en hel del nyfikna blickar.

– Den går som ett strykjärn i kurvorna. Det mesta jag gjort syns inte, det sitter under huven, säger han med ett leende om den stålgråbilen med kolsvarta fälgar.

Hedersparkeringen ute på Engeltofta är vikt åt Anders Johannesson som puttrar in med vad som ser ut som en rullande husvagn, men som visar sig vara Sveriges första husbil. Husbilen som är byggd på en Saab 92h är Anders far Torsten Johannessons hemmabygge från 1963 och en av två unika exemplar.

– Vi hittade den här efter lite detektivarbete och då hade den stått som jaktkoja i skogen i 40 år, säger Anders och berättar att den var ordentligt möglig och skrotig innan Anders och föreningen Saab 92h, med hjälp av sponsorer, började renoveringsarbetet.

I dag är husbilen återställd till original och ett uppskattat inslag på veteranbilsträffar runt om i landet.

Mer läsning

Annons