Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sänkta hastigheter ska rädda liv på vägarna

/

Nu är det klart vilka vägar som får sänkta maxhastigheter. Från 10 november börjar vägarna skyltas om.

– Vi gör det här för att rädda liv och minska antalet svårt skadade, säger Mikael Andersson, projektledare på Vägverket Region Mitt.

Annons

Över hälften av alla vägar som Vägverket Region Mitt har gått igenom får ändrade hastigheter. Merparten av sträckorna som berörs får en sänkning av hastigheten med 10 km/tim.

När Vägverket höll presskonferens under onsdagen förklarade Mikael Andersson att de sänkta hastigheterna framförallt handlar om att öka trafiksäkerheten.
– Hastigheten är många gånger det som avgör om du dör i en trafikolycka, säger Mikael Andersson och menar att 125 liv per år skulle räddas i Sverige om alla höll hastigheten.
Sker en olycka i 80 km/tim i stället för 90 km/tim minskar risken att dö med 41 procent, enligt statistik från Vägverket.

Längre restider har varit den största anledningen till klagomål, både från privatpersoner och näringsliv. Men det har inte varit något Vägverket tagit hänsyn till.
– Tidsförlusterna är relativt små mot risken att skadas svårt, säger Mikael Andersson.
Där hastigheten sänks från 90 km/tim till 80 km/tim får trafikanterna en 50 sekunder längre restid per mil, enligt Vägverket.

De kriterier man har tittat på har varit vägens nuvarande standard, trafikmängd och möjligheter till säkerhetsåtgärder inom en snar framtid.
Några vägar får ha kvar sin nuvarande hastighet mot löfte om att åtgärda dem, det kan exempelvis handla om att rensa sidområdena. Om tre år kommer Vägverket att kontrollera att säkerhetskraven har åtgärdats.
– Annars finns möjlighet att revidera beslutet, säger Mikael Andersson.

10 november börjar omskyltningen av totalt 1 660 mil av det statliga vägnätet. Närmare 1 500 mil får sänkt hastighet och 160 mil höjd hastighet. I mitten av december räknar Vägverket med att vara klara. Ändringarna kommer på många håll att kompletteras med övervakningskameror.
– Det kommer att vara en inkörningstid som jag tror kommer att bli ganska lång, innan människor accepterar de nya maxgränserna, säger Mikael Andersson.

Samtidigt som hastigheterna ändras kompletteras hastighetsgränserna i landet med 40, 60, 80, 100 och 120 km/tim.
– I dag kan en 90-väg se väldigt olika ut. Med fler hastighetssteg har vi fler valmöjligheter, säger Mikael Andersson.

En god bieffekt av den sänkta hastigheten är att koldioxidutsläppen minskar.

Mer läsning

Annons