Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sena val skapar stora problem för skolorna

Fler än 9 000 grundskole-elever startar höstterminen i dag. Men in i det sista är det inte helt klart hur de fördelar sig över skolorna.

Osäkerheten har blivit större i takt med att allt fler lämnar sena besked, något som ställer till det för den kommunala skolans planering.

– Dagen före skolstarten vet vi inte hur många elever som ska börja. Så här kan det inte få vara, säger Curt-Ingvar Hamrén, utredningskoordinator på skolkontoret.

Annons

Den preliminära fördelningen tyder på att vissa kommunala skolor ökar och andra minskar rejält. Men det är siffror som ska tas med en stor nypa salt.

Det fria skolvalet är populärt.

Eleverna kan mycket väl börja i en annan skola än den i närområdet, och i Gävle är det i första hand friskolor som lockar.

– Det är mycket mer rörligt än tidigare. Förr började barn som bodde på samma gata också i samma skola. Nu kan de fördela sig över tre–fyra skolor, säger Peter Waldenbäck, rektor på Andersbergsskolan.

Formellt ska det stå klart redan i februari var eleven ska börja. Men i praktiken kan beskedet dröja. Ända in på terminen faller elever bort, eller kommer till.

Ett problem är att föräldrar som köar till friskola behåller sin plats på den kommunala skolan.

– En del har kanske sökt till två friskolor och vet inte vilken som blir aktuell. Då finns plötsligt eleven registrerad på tre ställen, säger Birgitta Jonson, skolassistent på Brynässkolan med mångårig erfarenhet som rektor för flera skolor.

I många fall vill rektorerna för säkerhets skull inte ta bort elever ur skolans beräkningar inför skolstarten, även om de fått plats på en annan skola.

– Vi vill ha en bekräftelse på att de faktiskt börjat där, säger Peter Waldenbäck.

Utöver problem med planering kan osäkerheten om hur siffrorna kommer att se ut i slutänden påverka den enskilda skolans ekonomi.

Det görs visserligen en avstämning 15 september som styr skolpengen, men elever som kommer till efter detta får skolan inte betalt för under läs- året.

På motsvarande sätt kan skolan ha planerat för fler elever än som verkligen börjat och anpassat antalet lärare efter detta.

Tio elever motsvarar en halv miljon kronor, eller en lärartjänst, och eftersom bemanningen redan är planerad och klar måste pengarna hämtas hem på något annat sätt.

Mer läsning

Annons