Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sista sommaren med Limö­båten?

/
  • Inställd båttrafik är ett av sparalternativen som tekniska nämnden tagit fram inför nästa år.
Foto: Gustav Gräll

Det kan vara sista sommaren i år som det går att ta båten till Limön.
Inställd båttrafik är ett av flera sparalternativ i tekniska nämndens beredskapsplan inför nästa år.
– Med tanke på att vi försöker öppna staden mot havet vore det sorgligt med en nedläggning, säger Peter Johnson, S-politiker och själv stugägare på Limön.

Annons

30 maj gör Limöbåten sin premiärtur för året. Från 13 juni går båten i daglig trafik. Under högsäsongen körs tre turer per dag. Men nästa sommar kan turisterna och de cirka 130 fritidshusägarna bli hänvisade till egen båt om de vill ta sig ut till Limön.

På tekniska nämndens ekonomiska beredskapsplan inför kommande besparingar finns nedläggning av båttrafiken med som en av flera tänkbara åtgärder tillsammans med bland annat ett nedsläckt Gävle.

– Vi har plockat fram allt som är möjligt att göra om vi måste spara pengar. Blir det så att vi måste ta fram den här listan och beta av den blir det säkert ett krig om varje punkt, tror Leif Meijer, Moderaternas gruppledare i nämnden.

Redan nu säger oppositionen nej till alternativet att släcka ned belysningen helt tre månader per år samt en och en halv timme per dygn resten av året.

– Det går inte ihop med att vi samtidigt jobbar på att öka tryggheten, säger Leif Meijer.

Hur politikerna ställer sig till nedläggning av båttrafiken till Limön är mer osäkert. Men Peter Johnson, Socialdemokrat i tekniska nämnden med egen stuga på Limön, tycker att det är dålig tajming att ta bort Limöbåten samtidigt som Gävle kommun arbetar hårt med kustturismen och med att öppna staden mot havet.

– Det är viktigt att sköta det praktiska också och inte bara vara visionärer. Limöbåten är bara en liten pusselbit i det här sammanhanget. Men den har ett stort symbolvärde, säger han.

En halv miljon per år kostar det kommunen att driva båttrafiken till och från Limön.

– Det är alltså inga stora pengar som kommunen kan spara, konstaterar Peter Johnson.

Som fritidsboende på Limön sedan 60-talet är han van att nedlagd båttrafik då och då tas upp som alternativ när det ska göras nedskärningar.

– Det här är någonting som kommer upp så fort det är dåliga tider. Senast var det aktuellt i samband med krisen i början av 90-talet. Då blev båten kvar och jag hoppas att den blir det nu också.

Mer läsning

Annons