Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sjukhuset ser allvarligt på det inträffade

– Vi ser allvarligt på det här och alla anmälningar som görs. Målet är att alla patienter och anhöriga ska vara nöjda med vården och det bemötande som de får på Gävle sjukhus, säger Christina Wassberg, divisionschef för medicin.

Annons

– Varje gång en anmälan om fel i vården görs till hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, tillsätts genast en intern utredning, säger Christina Wassberg.

Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd gör en egen utredning och avgör om något fel har begåtts.

– Om det har begåtts något fel från vår sida tar vi lärdom av det. Då ser vi över alla rutiner och förbättrar dem. Vi vill ha en öppen diskussion runt alla anmälningsärenden.

Vad gör ni vid överbeläggningar, när patienten kan läggas in på en annan avdelning med personal som inte har rätt kompetens för att behandla den patienten?

– Då måste vi se till att få dit kompetent personal, från en annan avdelning i sådana fall.

Fotnot. Familjen Hedberg har gjort en anmälan mot hela avdelning 105 men har fått tillbaka sin anmälan från HSAN med uppmaning om att namnge vilka personer i personalen som har gjort fel. Det är omöjligt anser familjen Hedberg och har nu i stället valt att rikta anmälan mot avdelningschefen.

Mer läsning

Annons