Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ska busskurer vara med eller utan reklam?

/

Ska Gävles busskurer fyllas och finansieras med reklam även i fortsättningen eller ska skattebetalarna betala för reklamfria busskurer?

Den frågan har politikerna i tekniska nämnden börjat diskutera.

Annons

Det nuvarande avtalet med franska JC Decaux, näst störst i världen på utomhusreklam, gäller till hösten 2014.

Företaget sköter 202 vindskydd för busshållplatser och ett 60-tal reklamskyltar. Kommunen slipper kostnader och besvär mot att JC Decaux tar hand om reklamintäkterna.

Inger Schörling (MP), ordförande i tekniska nämnden, ser tre alternativ för fortsättningen:

Det ena är att kommunen fortsätter med reklamfinansierade kurer och pelare som ägs och sköts av en entreprenör som tar hand om reklamintäkterna. Det andra är att kommunen äger och sköter kurerna. Det tredje är att kommunen äger kurerna men finansierar skötseln med reklam.

– Jag vill ha en politisk diskussion om principerna, om vi ska ha reklam eller inte, säger Inger Schörling.

Stefan Pettersson, vänsterpartist i tekniska nämnden, tycker att reklamen ska begränsas och det handlar om kontrollen över stadsmiljön.

– Frågan är om medborgarna vill satsa skattepengar och slippa reklam eller få gratis busskurer med reklam, säger Jens Leidermark (S), vice ordförande i nämnden.

Mer läsning

Annons