Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skarp kritik mot särskoleutredningar

Handläggningen inför att ett barn placeras i särskolan har allvarliga brister och är rättsosäker. Det menar flera myndigheter som nu kräver att kommunerna gör om och gör rätt.

Annons

Arbetarbladet har tidigare rapporterat om Skolinspektionens kritik mot Gävle kommun. Myndigheten genomförde en tillsyn av kommunens underlag inför särskoleplaceringar. Av 44 granskade elevärenden måste kommunen göra om 42.

Nu riktar generaldirektören för Skolinspektionen tillsammans med generaldirektörerna för Socialstyrelsen, Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten skarp kritik mot flera av landets kommuner, däribland Gävle kommun, för deras handläggning inför att ett barn placeras i särskola.

– Det är upprörande att utredningarna håller så låg kvalitet, skriver generaldirektörerna i ett debattinlägg i Dagens Nyheter.

Otydliga bedömningar

Gävle kommun kritiseras främst för bristen på tydliga bedömningar av om eleverna egentligen skulle ha klarat målen i den reguljära grundskolan.

– Det ska vi bli bättre på. Vi ser nu över våra rutiner och blanketter. Men det är viktigt att påpeka att vi är en av få kommuner som inte fått någon riktigt allvarlig kritik, säger grundskolechef Eva Levin.

Myndigheterna har under granskningens gång sett flera konkreta exempel på barn som tagits emot i särskolan trots att de inte uppfyller kriterierna. Något som väcker farhågor om att det finns fler barn som felaktigt går i särskolan.

Behöver inte oroa sig

Enligt grundskolechef Eva Levin behöver inte föräldrar i Gävle kommun vara oroliga för att deras barn blir placerade i särskola felaktigt.

– Det ska ses som en rättighet, inte ett krav. Om inte föräldrarna vill att barnet ska placeras i särskola så sker det inte.

Mer läsning

Annons