Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skärpta rutiner vid teleavbrott

Om ett teleavbrott inträffar i Hälsingland ser räddningstjänsten till att hemtjänst och andra kommunala instanser genast får information. Men i Gästrikland finns inget motsvarande avtal mellan räddningstjänsten och kommunerna.
Risken finns att informationen inte når ut lika snabbt i gästrike­kommunerna, menar Torleif Michel, länsstyrelsens handläggare när det gäller räddningstjänst.

Annons

För drygt två år sedan inträffade två stora teleavbrott i Gävle. Vid det ena, i början av oktober 2008, slogs all telefoni ut i drygt fem timmar i Telia Soneras fasta nät.

Drygt 35 000 abonnenter drabbades. Trygghetslarm, inbrottslarm, driftlarm med mera slutade att fungera.

Händelserna gjorde att regionala krishanteringsrådets beredningsgrupp tog initiativ till en utredning. Torleif Michel har lett utredningsgruppen som bland annat skärpt rutinerna vid teleavbrott.

”Vill göra det säkrare”

I dag är rutinen att polis, ambulans och räddningstjänst informeras om minst 200 abonnenter drabbas av teleavbrott. Från 1 februari nästa år gäller att de nämnda myndigheterna informeras även om färre än 100 abonnenter blir utan fast telefoni.

– Vi vill göra det säkrare för de som har trygghetslarm, säger Torleif Michel.

Han hoppas också att gästrikekommunerna och räddningstjänsten under den närmaste månaden kommer överens om avtal som säkerställer att hemtjänst med flera snabbt får reda på avbrott i telefonin.

Arne Andersson, säkerhetschef i Gävle kommun, hävdar att hemtjänsten redan i dag, via SOS Alarm, får veta om större teleavbrott som påverkar trygghetslarmen.

– Det kommer också på papper ganska snart, säger han.

Han uppger att omvårdnadsförvaltningen i Gävle har beredskap för ”plan B” som innebär att man kan få lov att åka runt och besöka personer med trygghetslarm och teletrafiken slås ut.

– Teleavbrotten blir inte färre i framtiden, tror Torleif Michel.

Mer läsning

Annons