Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skidjätten Skistar tar över Fjällmedia

Börsnoterade Skistar som driver flera stora skidanläggningar i Sverige och Norge har köpt varumärket Fjällmedia som med basen i Gävle säljer reklam på liftstolar över hela landet.
– Vi vill ha kontroll på den här produkten som finns på alla våra svenska destinationer i dag, säger Mathias Lindström, marknads- och försäljningschef i Skistar.

Annons

Skistar har bestämt sig för att satsa hårdare på att sälja reklamplatser vid sina fjällanläggningar, på allt från vanliga reklamtavlor till teveskärmar och webb.

Skistar tänker använda det förvärvade varumärket när man fokuserar på reklamförsäljningen.

– Vi ser nya affärsmöjligheter. Vi bryter ut det här som ett separat affärsområde, säger Mathias Lindström som räknar med att det ökar omsättningen.

Gävlebon Björn Sellin har utvecklat hållaren som sitter på liftstolar och -byglar vid skidanläggningar runtom i landet.

Han har i flera år sålt reklamplatser i de här hållarna och det har blivit en bra affär.

– Det känns bra. Det blir lite omväxling, säger Björn Sellin som fortsätter jobba med reklamen i hållarna för Skistars räkning.

Fjällmedia i Gävle har tre anställda och omsatte knappt 3 miljoner kronor enligt den senaste årsredovisningen.

I samma veva som Skistar tar över varumärket byter Björn Sellin namn på sitt reklambolag och fortsätter med affärer också på ställen där Skistar inte finns.

Skistar driver skidanläggningar i bland annat Sälen, Åre, Vemdalen och norska Trysil.

Mer läsning

Annons