Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Skolan måste ta ansvar – annars har vi ingen likvärdig skola”

/
  • Mer träning. Hans Stockselius är sedan januari rektor på Lilla Sätraskolan, en skola med cirka 300 elever med drygt 30 nationaliteter. Han efterlyser mer simträning för att fler elever ska kunna nå målet i idrott och hälsa.

– Det spelar ingen roll vilket bostadsområde du bor i eller vilken skola du går på eller hur långt du har till badhuset. Simkunnigheten måste skolan ta ansvar för, annars har vi ingen likvärdig skola, säger Hans Stockselius, rektor för Lilla Sätraskolan.

Annons

Förra året klarade knappt var tionde elev på Lilla Sätraskolan målet med simundervisningen i årskurs 2.

Då var Hans Stockselius inte rektor på skolan, han började i januari i år.

– Jag ser allvarligt på det här att vi har en skola där vi inte når målen i simkunnighet, vi ska göra vad vi kan lokalt. Sen funderar jag om det så att man från centralt håll kanske ska titta över om vissa skolor kanske ska ha fler tillfällen för simskola för att komma upp i 100 procent, säger han.

Han menar att fler idrottslektionerna kan användas till simning, liksom friluftsdagar och elevens val.

På Lilla Sätraskolan finns inga elever som har fått dispens att slippa simundervisningen. Alla deltar.

Medveten

Gävles skolchef Eva Levin är medveten om de stora skillnaderna i simkunskaper bland kommunens elever. Tjänstemän på skolförvaltningen har tillsammans med simlärarna börjat titta på hur simundervisningen ska ändras för att fler ska nå målen.

– Simundervisningen har byggt på att det har sett lika ut för alla. Men här ser det olika ut. Vi i Sverige är vana med att man går och badar, men kommer man från andra kulturer är det ingen självklarhet. Vi jobbar med att öka likvärdigheten, säger Eva Levin.

Det handlar exempelvis om att börja med simundervisningen tidigare men också att se om vissa skolor kan få fler tillfällen. Dessutom behöver kommunen organisera simundervisningen för nyanlända barn med invandrarbakgrund som har missat simningen i årskurs 2. Landningen har i dag ingen organiserad simundervisning.

I och med den nya läroplanen ska även särskolans elever få simundervisning, vilket de inte får i dag.

Men trots det finns ännu inget förslag om att lägga mer pengar på simundervisning. Skolpolitikern Åsa Wiklund Lång, S, vill vänta in tjänstemännens arbete.

– Eftersom alla inte når målen har vi inte lyckats. Men jag kan inte ta ställning till resurserna innan jag vet vad som görs med resurserna, säger hon.

Kostar pengar

Barn- och ungdomsnämndens ordförande vill inte se simkunnigheten som en klassfråga men konstaterar att alla inte har samma möjligheter.

– Simskola kostar pengar och det har säkert inte alla råd med, men alla former av olikheter där alla inte har samma möjligheter behöver inte handla om klass. Problematiken behöver inte bero på att man kommer från ett annat land utan på grund av att man inte kommer in i samhället och arbetslöshet, säger Åsa Wiklund Lång.

Mer läsning

Annons