Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolinspektionen kritiserar Gävleskola

/
  • Hånades. Flickan deltog bara på enstaka lektioner. Det fastställdes att hon hade koncentrationssvårigheter och flickan utsattes av skratt och hån av skolkamrater när hon var öppen med sitt funktionshinder. (Flickan på bilden är inte flickan i artiklen)

En tonårsflicka trivdes inte i Gävleskolan och hade svårt att klara skolgången. Hon placerades i en mindre grupp och läget förbättrades avsevärt.
Men där fick hon inte fortsätta och sedan flickan återgått till klassundervisning ökade frånvaron.
Skolinspektionen är kritisk och anser att skolan inte uppfyllt kraven på särskilt stöd.

Annons

Enligt anmälan till Skolinspektionen, som en av flickans föräldrar gjort, hade eleven svårigheter i skolan redan i sjunde klass.

Låg frånvaro

Under vårterminen fick hon gå i en liten undervisningsgrupp för elever med särskilda behov och eleven hade hög närvaro. Men till hösten i åttan skulle hon tillbaka i vanlig undervisning. Enligt anmälan på grund av att det inte fanns pengar att ha specialgruppen kvar.

Hemma från skolan

Efter detta gick flickan bara på enstaka lektioner. Det fastställdes att hon hade koncentrationssvårigheter och flickan utsattes av skratt och hån av skolkamrater när hon var öppen med sitt funktionshinder. Vid ett tillfälle klottrades kränkande ord på hennes elevskåp. Efter detta stannade flickan hemma från skolan i tre veckor.

Föräldern är missnöjd med skolans hantering av situationen och hävdar att det tog ett halvår i sjunde klass innan skolan meddelade hur omfattande frånvaron var.

Vissa brister

Skolinspektionen har bedömt skolans sätt att agera i samband med kränkningarna flickan utsatts för och tycker att tillräckliga åtgärder vidtagits.

Däremot kritiseras skolan för att ha brustit i sin skyldighet att utreda elevens behov av särskilt stöd.

Kommunen har bland annat inte bifogat något åtgärdsprogram från årskurs sju i samband med sitt yttrande till Skolinspektionen. Åtgärdsprogrammen för höstterminen i åttan är dessutom bristfälliga.

Nya åtgärder

Efter kritiken har kommunen lämnat in en skrivelse med en rad nya åtgärder, däribland ansökan om plats i särskild undervisningsgrupp och resurs för individuellt stöd. Men enligt skolan har eleven inte kommit dit och man har därför inte kunnat se något resultat.

Utbildningar

Ett antal utbildningar för chefer nämns också i förbättringskolumnen samt att ”barn- och ungdoms arbete med tillsynsärenden från Skolinspektionen har skapat en lärandesituation då centralt placerade tjänstemän deltar i skrivning av svar”.

Mer läsning

Annons