Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolor ger för bra betyg

I våras fick fyra av tio niondeklassare i Gästrikland högre slutbetyg i matte än det betyg de fick på det nationella provet. På Murgårdsskolan i Sandviken och Stora Sätraskolan i Gävle gällde det sju av tio elever.

Annons

Varje vårtermin gör niorna i Sveriges skolor nationella prov i flera olika ämnen. Provresultaten är en av många saker lärarna ska ta hänsyn till när de sätter slutbetyg.

Skolverket har nu jämfört betygen från i våras med samma elevers resultat i de nationella proven. Många elever får högre betyg än vad som motsvarar deras provresultat. Särskilt i matematik.

Kikar man lite närmare på statistiken ser man att vissa skolor i mycket högre utsträckning än andra sätter höga betyg i förhållande till provresultaten. I år sticker till exempel Stora Sätraskolan i Gävle och Murgårdsskolan i Sandviken ut. Där får ungefär en tredjedel samma betyg i slutbetyget som de hade på provet, medan två tredjedelar får ett högre betyg.

– Jag har ingen färdig analys på varför det ser ut så. Det varierar väldigt år från år, med olika lärare och årskullar, säger Bo-Erik Simonsson, kvalitetsutvecklare på barn- och ungdomsförvaltningen i Gävle.

Kommunerna ska se till att betygen hamnar närmare resultaten i de nationella proven. Jämfört med 2007–2008 har siffrorna också närmat sig varandra.

– Men hur mycket proven ska styra betygssättningen finns inga regler för. Det finns många andra sätt att bedöma elevernas kunskaper, säger han.

Det finns inga klara skillnader i hur friskolor och kommunala skolor sätter betyg. Men Engelska skolan i Gävle har jämförelsevis varit snåla med höga betyg i matematik. Bara 5 procent av eleverna fick högre betyg än provresultat, medan 17 procent, det vill säga 26 elever, fick lägre slutbetyg än det resultat de gjorde på nationella provet.

På alla övriga skolor i Gävle är det bara två elever som fått ett lägre betyg än provresultat i matte.

Mer läsning

Annons