Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snart dags för fabrik för biodiesel i Norrsundet

/
  • Jan Nordlöf tankar sin egen bil på HVO, diesel som tillverkats av matolja och fett.
  • Än så länge kan Jan Nordlöf inte visa upp mer än en tom fabrikslokal. Men snart ska pilotanläggningen vara i drift, hoppas han.
  • Colabitoil ska också använda tallolja gjord på bland annat halm, levererad från Tjeckien.

Snart ska drivmedel av gammal matolja börja tillverkas i Norrsundet.
– Förhoppningen är att vi ska kunna sätta upp en fabrik i februari, säger Jan Nordlöf, vd i Colabitoil Sweden AB.

Annons

Han hade räknat med att en pilotanläggning skulle vara i gång tidigt i höstas. Men tillstånd och besiktningar har dragit ut på tiden.

– Vi hade inte riktigt klart för oss hur omständligt det skulle vara, säger Jan Nordlöf som tog initiativet till satsningen för ett par år sedan.

Han samlade ihop fem huvudägare som lade in grundplåten. I dag har bolaget 43 aktieägare och ett eget kapital på knappt 50 miljoner kronor.

Om allt går som han hoppas ska lokalerna i den före detta massafabriken rymma en fullskalig anläggning om några år. Det handlar då om en investering på cirka 200 miljoner kronor och årlig tillverkning av 50 miljoner liter biologiskt drivmedel.

– Nästa höst bör vi ha klart med miljötillstånd och då kan vi börja bygga 2017, säger Jan Nordlöf.

Pilotanläggningen får en kapacitet på 1,5 miljoner liter om året. Där ska metoderna utvecklas med olika ingående råvaror, framför allt använd matolja.

– Vi behöver testa så att det går att köra i kontinuerlig drift med den här typen av processindustri, säger han.

I anläggningen ingår bland annat värmare, kompressorer, tankar och reaktorer där råvaran hettas upp och omvandlas till diesel.

För att få in mer riskkapital planeras emissioner riktade till nuvarande aktieägare och andra intresserade. Siktet är också inställt på en börsintroduktion – Aktietorget eller First North – i slutet av 2016 eller början av 2017.

Bolaget har i dag 13 medarbetare plus inhyrda. I fullskalig drift ska verksamheten sysselsätta cirka 40 personer, tror Jan Nordlöf.

Vid en konferens i Norrsundet i veckan berättade Jan Nordlöf om läget. Ett 60-tal personer var med på konferensen som ordnades av Biodriv Mitt, ett nätverk för organisationer och företag i Gävleborg och Dalarna som sysslar med utveckling av transporter med fossilfria bränslen.

I väntan på att tillverkningen sätter i gång har Colabitoil tecknat avtal med finska Neste Oil som tillverkar och levererar diesel av använt animaliskt fett och vegetabiliska oljor. Det här bränslet kallas också HVO som står för "hydrerad vegetabilisk olja".

En tankstation sattes upp tidigare i höst på industriområdet i Norrsundet.

Jan Nordlöf berättar att flera tankstationer är på gång, bland annat i Falun och Norrköping. Colabitoil förbereder också för en egen tankstation för HVO i Gävle.

Han berättar att flera åkerier i regionen har börjat köra sina bilar med HVO-diesel.

Enligt Nordlöf har det här bränslet flera egenskaper som är bättre än konventionell diesel, förutom att man slipper utsläpp av cancerogena ämnen. Förbränningen är jämnare, bränsleförbrukningen lägre och det fungerar bättre i kyla. Det går också att blanda med vanlig fossil diesel.

Det dröjer dock innan bolaget kan börja visa vinst och ägarna börja få tillbaka sina satsade pengar.

Målet är att det ska gå ihop från 2018, berättar Jan Nordlöf.

En förutsättning är givetvis att fabriken kommer i gång och det blir efterfrågan på bränslet.

Mer läsning

Annons