Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snart invigs elvägen utanför Sandviken – ministrar och generaldirektörer på plats

/
  • Så här såg elvägsbygget ut i mars. Snart är det dags för invigning med de första eldrivna lastbilarna.

Veckan före midsommar invigs elvägen på E16 mellan Sandviken och Kungsgården.
– Allt har gått enligt planerna, säger projektledaren Magnus Ernström om bygget som startade i höstas.

Annons

LÄS OCKSÅ: Nu byggs elvägen på E16 vid Sandviken

Här ska man snart testa att köra med hybridlastbilar som kopplas in via strömavtagare, ungefär som spårvagnar utan räls.

Vid invigningen 22 juni deltar två ministrar – energiminister Ibrahim Baylan och infrastrukturminister Anna Johansson – och generaldirektörerna Lena Erixon, Trafikverket, och Erik Brandsma, Energimyndigheten.

Samtidigt ska ett 30-tal företag visa upp sig vid det nya besökscentret för elvägsprojektet i Sandbacka Park i Sandviken.

– Nu börjar det på riktigt, säger Magnus Ernström, till vardags strateg på Region Gävleborg.

Projektet ska pågå i två år och ge underlag för en eventuell utbyggnad av elvägssystemet, från Gävle hamn till de stora industriorterna i Gästrikland och Dalarna.

Magnus Ernström är optimistisk:

– Det bör kunna bära sig själv, säger han och jämför vad man kan spara i dieselförbrukning med vad elen kostar.

LÄS OCKSÅ: Region Gävleborg får pengar för elvägsprojektet

En full utbyggnad av elvägen på E16 genom Gästrikland och Dalarna beräknas kosta mellan 1,2 och 1,5 miljarder kronor. Grova beräkningar som gjorts av en ekonom på Handelshögskolan visar att den investeringen borde kunna betalas inom sju till tio år, med dagens diesel- och elpriser.

Magnus Ernström kan dock inte visa färdiga kalkyler i dagsläget. Beräkningarna bygger bland annat på att elleverantörernas vinst och speditörernas minskade kostnader kan återinvesteras i elvägen.

Sedan beräkningarna gjordes har det tillkommit några viktiga faktorer. Bland annat krävs förmodligen ett särskilt elnät, i form av en elkabel som läggs längs vägen, för att undvika störningar i det ordinarie elnätet. Men även om det tillägget kostar något hundratal miljoner så bör det gå ihop, menar Magnus Ernström.

– Vad vi kan se nu, med dagens priser, så blir det ändå så pass mycket billigare att det bör betala sig själv. Det ser lovande ut, säger han.

För att finansiera försöksperioden pytsar Trafikverket in 77 miljoner kronor, pengar som också Energimyndigheten och innovationsmyndigheten Vinnova står bakom. Tyska elkoncernen Siemens och bilföretaget Scania går in med insatser på minst 40 miljoner kronor.

Industriföretagen Sandvik och Ovako är bland dem som ingår i olika samarbetsgrupper kring projektet.

Olika företag i regionen har fått uppdrag kopplade till elvägsbygget. Till exempel har Gävleföretaget Gävle Stål tillverkat de 48 stolparna.

– Om det inte blir ekonomi så att det åtminstone nästan bär sig själv så blir det aldrig av, säger Magnus Ernström om fortsättningen, efter projekttiden.

LÄS OCKSÅ: Avestaåkeri kör ellastbilarna

Mer läsning

Annons