Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sök och finn – ny lots på nätet

/
  • Som telefonkatalogen fast på nätet. Johanna Färdigh hjälper företag med uppmärksamheten.
  • Johanna Färdigh är än så länge Brandsons enda representant i Gävle.

Syns du inte – finns du inte, heter det i reklamsammanhang. Det hindret försöker Johanna Färdigh på nyöppnade Brandson undanröja för sina kunder.

Annons

Det kallas digital marknadsföring och blir allt viktigare ju mer våra ögon söker av nätet.

– Som den gamla telefonkatalogen, skrattar Johanna Färdigh. En del företag behöver synas i hela Sverige, för andra räcker det med att bli uppmärksammad lokalt.

Hon är väl förtrogen vid ämnet eftersom hon tidigare jobbade som säljare för just Eniro och DinDel. Där knöt hon bekantskap med Fredrik Montell som är vd och delägare i Brandson och när företaget som utgår från Stockholm bestämde sig för att etablera kontor i Gävle återupptogs kontakten.

Sedan i mars håller hon till i Teknikparken, men mest är hon på resande fot och möter kunder i Gästrikland, men även delar av Uppland och Dalarna.

Brandson är certifierad partner till Google. Företagets kompetens testas kontinuerligt, men får i gengäld tillgång till sökjättens alla verktyg. Kundstödet består i att optimera hemsidor, utveckla sökbarhet och skapa tillgänglighet för både surfplattor och smarta telefoner.

– Vi arbetar bara med företagskunder, till exempel inom industri och bland byggföretag. Det gäller att göra deras sidor så sökbara som möjligt för att de ska synas och behålla sin position i flödet, säger Johanna Färdigh.

Om värmepumpen har pajat och kunden googlar efter hjälp finns först en nivå där företag betalat för att ligga. Nästa nivå kallas organiskt sök och där listas företagen utifrån relevans. Då är det viktigt att hemsidan är uppdaterad och att sökbarheten är hög. Där är Brandons nisch.

Konkurrensen på nätet är lika stor som bland de som vill sälja digital marknadsföring. Många försöker på telefon, men för Johanna Färdighs del är det fysiska kundbesöket av största vikt.

– Jag tror att det uppfattas pålitligt och trovärdigt när jag träffar kunden och lämnar förslag på hur vi kan hjälpa till. Men jag behöver också synas och ska därför etablera mig i olika nätverk.

Att Brandson utför sin uppgift på rätt sätt är också viktigt. Transparent statistik visar kunden hur kampanjen har slagit. Om det är bara tre av tio sökord som funkar så blir arvodet därefter.

– Gör vi inte vårt jobb får vi heller inte betalt, helt enkelt, säger Johanna Färdigh, som är en del av ett växande företag.

– Men hellre bäst än störst.

Mer läsning

Annons