Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sökes: 2 000 nya lärare på fem år

/
  • Frank Stoor, förvaltningschef för skolan i Gävle kommun framför kontorets byggnad som hälsar kommunens elever välkomna tillbaka till skolan den 19:e augusti.

Den kommande lärarbristen i länet är alarmerande, precis som för övriga riket. De närmaste fem åren kommer Gävleborgs län kommun behöva rekrytera cirka 2 000 nya lärare, och än så länge är långt ifrån alla lärare legitimerade.

Annons

LÄS MER:

Facket oroas över lärarbrist

Svårt att locka studenter till ämneslärarutbildningen

I dagsläget är det dock inte krisartat för Gävle kommun, enligt förvaltningschef Frank Stoor. Han berättar att Gävle har cirka 40 lärartjänster ute på annons, och att det finns sökande till dem alla. Enligt Frank Stoor är det största problemet att unga människor inte söker sig till läraryrket.

– Tittar man stort i Sverige så pratar Skolverket om att det kommer fattas 70 000 lärare de närmaste fem åren. Ett bekymmer är att lärarutbildningsplatser står tomma. Varför söker sig inte unga människor till läraryrket? Det är ett av de bästa yrken som finns, säger Frank Stoor.

Han menar att en av kommunens svårigheter med att locka lärare är att konkurrensen mellan kommunerna gör att lönerna kan skilja sig åt med tusenlappar, vilket kan enligt honom kan vara en avgörande faktor för en nyutexaminerad lärare. Historiskt sett har Gävle haft ganska enkelt att anställa, något som börjar bli svårare nu.

– Vi har haft ganska lätt att anställa. Vi har många exempel på att lärare ändå har valt Gävle kommun, trots att man konkurrerat med högre lön i en annan kommun.

Även i Sandviken tycker man sig ha bra koll på läget vad gäller den eventuella lärarbristen.

– Det är inte kris om jag säger så. De här följer vi kontinuerligt, vi har en rörelse på personal naturligtvis. Det både till och från, det är inte så att vi förlorar personal utan vi får även annan personal, säger Inger Norman, förvaltningschef.

– Vi försöker se till att de som eventuellt inte har behörighet ser till att de skaffar sig den, och försöker hjälpa till på det sättet. Vi tar emot praktikanter för att stimulera dem till att gå vidare till lärarutbildningen. Vi gör en mängd saker, vi jobbar mot lärarutbildningar. Vi ligger på på alla områden, säger Inger Norman.

Ytterligare en utmaning som uppstått för skolorna i Sverige är de nya kraven på legitimerade lärare. Från och med den första juli i år får enbart den lärare som är behörig sätta betyg på eleverna, och långt ifrån alla lärare har hunnit söka legitimationen, något som lärare behöver göra på egen hand.

De lärare som inte är legitimerade får i stället sätta betyg på eleverna i samråd med en legitimerad lärare för att det ska bli rätt, och det är också så som Gävle kommun löser problemet inför hösten.

– Till hösten kommer det att ordna sig. Det kommer att finnas personal på plats på varje tjänst, sen kan inte jag säga om vi får tag på legitimerade lärare, säger Frank Stoor.

Bland lärartjänsterna är det svårast att hitta behöriga ämneslärare, det vill säga de som är behöriga att undervisa i till exempel matematik eller naturämnen. Det märks inte minst på antalet sökande till lärarprogrammet på Högskolan i Gävle, där flera platser på just ämneslärarutbildningarna står tomma. Däremot är grundlärarutbildningen för de lägre årskurserna och förskollärare fortsatt populära bland de sökande.

– Jag tror att läraryrket har fått ett oförtjänt dåligt rykte. I skoldebatten får man intrycket av att skolan har gigantiska problem, att det är ett tungt och väldigt slitsamt jobb. Det är det i många stycken, och ett jobb som kräver ett hårt arbete. Men det är ju mitt i verkligheten, man får stå mitt i hetluften, allra närmast barn och unga som utvecklas och lär, säger Frank Stoor.

Mer läsning

Annons