Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Solängsskolan för traditionell

För lite variation på lektionerna, för lite inflytande för eleverna och lärare som undervisar i ämnen de inte har utbildning för. Det är några av de brister som Solängsskolan får kritik för från Skolinspektionen.

Annons

Efter sitt besök på skolan konstaterar Skolinspektionen att främst högstadieeleverna har väldigt lite inflytande över undervisningen och att de flesta lektioner har samma traditionella upplägg – läraren inleder varefter eleverna jobbar med sina läroböcker.

Skolinspektionen efterlyser mer variation och att eleverna själva får vara med och planera arbetet.

När man pratat med eleverna framgår det dessutom att många tycker att undervisningen mest vänder sig till de som är duktigast och mest välmotiverade, den anpassas inte efter elevernas olika behov.

Inspektionen visar att elever som behöver särskilt stöd inte får den hjälp de har rätt till och att skolan inte har gjort tillräckligt för att stoppa mobbning. Dessutom undervisar skolans lärare relativt ofta i ämnen som de faktiskt inte har utbildning för, lågstadielärare undervisar på mellanstadiet och mellanstadielärare på högstadiet.

Senast i maj ska bristerna ha rättats till.

Mer läsning

Annons