Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sommarens åska har förstört ovanligt många telefonnät

Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia, säger att abonnenterna inte får någon ersättning med automatik. Varje hushåll måste själv kontakta kundtjänst.

Annons

Han säger också att det har varit en rekordsommar i fråga om anmälda fel. Felvolymen har varit mycket högre än vanligt.
Det är den ovanligt regniga sommaren med mycket åska som orsakat de flesta felanmälningarna. Normalt i landet brukar det vara omkring 3 000 felanmälningar, men i sommar har siffran närmat sig 7 000.
Relacom, som lagar och ser till att nätet fungerar åt Telia, har tvingats dra in semestrarna för många anställda, andra jobbar övertid och helger, dessutom har utländsk arbetskraft köpts in för att täcka sommarens telefoniproblem.
Rådet som Hans G Larsson ger är alltså att varje abonnent kontaktar sin leverantörs kundtjänst. För Telias del utgår en ersättning till de drabbade enligt fastställd taxa.
– Om man varit utan telefon, bredband eller tv i mer än 15 dagar, kompenserar vi med 800 kronor per tjänst, upplyser Hans G Larsson.

Mer läsning

Annons