Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sommarskola för nyanlända ger mersmak

/
  • Jesscia Kangasmaa, till vänster, är handledare på sommarskolan och Leo Brodin är projektledare för nyanländas lärande på Gävle kommun.
  • Sommarskola för nyanlända på Söderskolan i Gävle.

Under vecka 31 och 32 har Gävle kommun, för första gången, anordnat sommarskola som enbart riktar sig till nyanlända barn och ungdomar. Syftet är att kartlägga elevernas kunskap och att de ska få gymnasiebehörighet.
– Det finns en stark vilja hos eleverna, säger Leo Brodin, projektledare för nyanländas lärare på Gävle kommun.

Annons

När Arbetarbladet kommer till Söderskolan på besök arbetar eleverna med att skriva om stadsvandringen de har gjort i Gävle. Grunden i undervisningen är svenska, ofta med inslag av SO, men man har också lektioner i exempelvis matematik. I år deltar elever från årskurs 6 till årskurs 9 och cirka en tredjedel av deltagarna är ensamkommande till Sverige.

– Jag vill att eleverna går härifrån med en glädje och vilja att lära sig nya saker. Genom att plugga och arbeta hårt kan alla lyckas och det finns en positiv attityd hos eleverna, säger Leo Brodin.

Med som handledare för eleverna är bland annat gymnasieelever. En av dem är Jessica Kangasmaa, 18 år, som i höst börjar tredje året på gymnasiet.

– Jag sökte jobbet eftersom jag är intresserad av språk och tyckte att det verkade spännande att få arbeta med nyanlända. Det är kul att se en inlärningskurva och att hjälpa eleverna, säger hon.

I undervisningen ingår även simlektioner på Lillhagsbadet i Bomhus. Enligt Leo Brodin är det skiftande simkunskaper hos eleverna men ett lyckat projekt.

– Vi får jättepositiv respons och många vill ha mer simlektioner. Och det är viktigt, ofta är det just simningen som brister för att få ett godkänt betyg i idrott, säger hon.

Eftersom sommarskolan fungerar som en förberedelse inför den "riktiga" skolan skriver lärarna och handledarna inte omdömen eller sätter betyg. Det gör att extra fokus kan läggas på själva mötet med eleven vilket är jättebra, menar Leo Brodin.

Sommarskolan avslutades på fredagen och nu ska projektet utvärderas och man ska diskutera vad man kan behålla och vad man kan göra bättre och förändra till nästa år. Att det ska bli en uppföljning är Leo Brodin nämligen säker på.

– Det måste det bli, avslutar hon.

Mer läsning

Annons