Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sörbyskolan måste ge mer stimulans

/
  • FÅR KRITIK. Skolinspektionen anser att Sörbyskolan bättre måste anpassa undervisningen efter elevernas förutsättningar.

Sörbyskolan anpassar undervisningen för lite efter elevernas bakgrund och behov. Nu har Gävle kommun fått rapporter om nästan alla skolor efter Skolinspektionens omfattande tillsyn.

Annons

Endast två skolor i Gävle väntar fortfarande på resultatet av Skolinspektionens granskning: Bergby och Milbo.

I slutet av mars kommer också en sammanfattande kommunrapport från Skolinspektionen. Men på kommunen har man redan börjat analysera inspektörernas synpunkter.

– Någonting som kommit fram på flera ställen är att vi ska ge ledning och stimulans till alla elever, även de som har lätt för sig, att vi måste anpassa undervisningen mer, säger Sinikka Pisilä, kvalitetscontroller på barn- och ungdomsförvaltningen.

Många skolor har även fått kritik för hur de skriver åtgärdsprogram när någon elev inte uppfyller kunskapskraven. Även påpekanden om trygghet och studiero är vanligt.

De olika skolorna vidtar själva olika åtgärder för att komma till rätta med sina problem. Skolförvaltningen kommer även att jobba med övergripande förbättringar.

– All forskning visar att läraren är oerhört viktig för elevernas kunskapsutveckling. Därför skulle vi vilja satsa på att lärarna utvecklas ytterligare i sin pedagogiska roll. Det behöver inte innebära att alla lärare ska sitta på en kurs, utan kan också ske genom att man stöttar varandra på olika sätt, säger Sinikka Pisilä.

Sörbyskolan är en skola som nyligen fått kritik för att man inte anpassar undervisningen tillräckligt mycket efter elevernas förutsättningar.

”Alla elever får inte tillräcklig ledning och stimulans i sitt lärande och elever som har lätt att nå kunskapskraven får inte alltid tillräckliga utmaningar i sitt lärande. Vidare måste Gävle kommun och rektorn vidta åtgärder så att all personal har höga förväntningar på elevernas förmåga att nå goda kunskapsresultat.” skriver Skolinspektionen.

Även skolorna i Hagaström och Andersberg får kritik inom några områden, till exempel gällande åtgärdsplanerna och elevinflytande.

Mer läsning

Annons