Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Står upp för författare

/
  • Hans Carstensens skrivkurs på Engeltofta i sommar är sedan länge fulltecknad.

Behöver du hjälp med att avsluta din roman? Letar du efter någon som får dig att skratta? Hans Carstensen är mannen för dig.
– Att stå och vara rolig är ett jävla jobb!
Säger Gävles mesta stand-upare som nu leder skrivarkurs på Engeltofta.

Annons

Vi träffas en dag på Engeltofta ovetande om att där både är bröllop och studentbal. Jag ser hur det kliar i Hans Carstensen att tänka ut nåt dräpande, något som skulle kunna bli ett hyfsat skämt i nästa stand-up. För många skratt blir det över en kaffe längst in i grosshandlarvillan.

– En stand-upare måste ha bra skämt, säger han enkelt och hänvisar till sin favorit i Sverige just nu, Fredrik Andersson.

– Han har det och samtidigt hittar han den där fallhöjden som ett bra skämt måste ha. En dålig stand up-are är en som inte skriver nytt, som inte är intresserad av att utvecklas.

Å andra sidan, medger han, är det en ganska skör konst. Det tar dagar, veckor, innan man får till det där perfekta skämtet på en minut.

– Att stå och vara rolig är ett jävla jobb. Det som verkar så roligt är i grunden ganska allvarligt. Ta en sådan som Johan Glans, där finns mycket sorg i botten. Om man lyssnar inunder så kommer man att märka att en komiker är allvarlig från början.

Han startade Gävles stand-up-klubb Gasta tillsammans med Rolf Berlin 2007.

– I dag kommer komikerna till oss och säger att det här är Sveriges bästa klubb. Men vi borde bli lite mer kreativa och mindre av arrangörer.

Han har en magisterexamen i litteraturvetenskap och har lett skrivarkurser i 20 år på Västerbergs och nu på Färnebo folkhögskola och sett fler än en gammal elev debutera – nyligen Stefan Norrthon med den uppmärksammade ”Det är alldeles för få som ger upp”. Själv debuterade han 1996 på Norstedts och det har blivit fyra romaner sedan dess. I dag driver han också skrivar-podden Storytalk, med underrubriken ”om berättandets hantverk”. Nyligen avslutades ett projekt han hållit på med i flera år:

– 500 sidor romanteori och pedagogik. Det kan bli ett standardverk på skrivarutbildningar. Jag diskuterar med flera förlag just nu.

Men först ska han sista veckan i juni hjälpa tio personer att avsluta deras romaner. Kursen är sedan länge fulltecknad. Som skrivlärare är han snabb att läsa och snabb att se var felen ligger. Det kan vara oerhört utmanande att ta sig an en kurs och oerhört givande, säger han.

– De äldre deltagarna är oftast livsfarliga. De tänker att nu har jag bara den här tiden kvar att skriva klart, och därför är de effektiva och tar in alla tips direkt. Det kan bli hur bra som helst. En del unga tar lite för lätt på skrivandet, de vill hellre få ut en roman än lära sig hantverket.

Om du får ge blivande författare några råd?

– Att tänka i scener, prosascener. Se det du skriver framför dig på ett fysiskt och psykologiskt plan. Gör så att läsaren tar parti för protagonisten, huvudpersonen, och lär dig mycket om undertext och gestaltning.

Hur skrivtempen är i Gävle kan han inte riktigt säga.

– Jag umgås inte så mycket i litterära kretsar. Men alla ska ju skriva böcker i dag, eller hur? Inte läsa dem. Förlagen letar desperat efter storsäljare, men skär samtidigt ner. Med färre redaktörer blir också urvalet slarvigare.

Vad händer på Gasta framöver?

– Vi fortsätter på Söders Källa i höst med Ann Westin, Magnus Betnér, Jesper Rönndahl och Martin Svensson, hinner han avslöja innan GDs frilansande fotograf Peder Andersson ömt kör ut oss för att rigga kvällens studentfotografering.

Mer läsning

Annons